Julehilsen fra Løvebakken

Nok et spennende, utfordrende og annerledes år skal snart gå over i et nytt, blankt år.

Stortingsrepresentant Anne Kristine Linnestad.

2022 ble året vi som er født etter 1945 tok betydningen av demokrati, fred og frihet, inn over oss på ordentlig, i vårt fredelige hjørne av Europa. Putins grusomme angrepskrig i Ukraina har endret Europa på mange måter og bevist for oss alle hvor viktig NATO er for vår felles sikkerhet er. Ja, det har til og med ført til at både Sverige og Finland har søkt om medlemskap!

Strømprisene er de høyeste vi noen gang har opplevd, matprisene øker, prisen på drivstoff går opp og litt ned, og vi lever i en tid med store etterslep etter pandemien. Mange blir fortsatt syke av COVID, men fordi de aller fleste av oss har fulgt oppfordringene og vaksinert oss er det heldigvis færre som blir alvorlig syke.

Det er ingen tvil om at det å sitte i opposisjon er noe annet enn å styre landet, men vi benytter tiden til å reise, treffe folk, lytte til innspillene. Vi utvikler ny politikk med gode løsninger på utfordringene vi alle møter i hverdagene våre. Derfor la vi frem 70 forslag til ny eldre-politikk i september og vi har laget et tipshefte for en bedre hverdag for mennesker med utviklingshemming og mennesker med funksjonsnedsettelser.

Hva har så regjeringen Støre lagt til rette for dette året?
De har økt skattenivået mer enn Rødt foreslo før valget og gjort det det dyrere for næringsdrivende å ha dyktige folk ansatt gjennom å øke arbeidsgiveravgiften kraftig.
De har svekket muligheten til innleie av arbeidskraft betydelig, noe som kan kaste tusenvis av fast ansatte ut i arbeidsledighet og de fjernet fleksibiliteten som lå i muligheten for innleid arbeidskraft til næringslivet.
De har fjernet avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen i staten, som siden 2015 har frigjort over 16 milliarder til andre viktige satsinger.
Fra 2023 kutter de i BSU-ordningen, noe som svekker de unges motivasjon til å spare til egenkapital og gjør det vanskeligere for unge å komme inn på boligmarkedet.
Høyre mener at læreren er den aller viktigste enkeltfaktoren for at barna våre skal få en god skole med de beste mulighetene til å lære og bli den beste utgaven av seg selv, har regjeringen. I motsetning til hva vi ville gjøre har regjeringen fjernet kompetansekrav for lærere, avskiltet lærerspesialister og senket kravene for å bli lærerstudent. De har svekket innbyggernes muligheter til valgfrihet, kuttet i rammebetingelsene for friskoler, private barnehager, barnevernsinstitusjoner og andre private aktører som kan bidra til bedre velferdstjenester. I tillegg har de fjernet godkjenningsordning for fritt brukervalg.

Men verst av alt er nok at de har skrotet «Fritt behandlingsvalg». En pasientrettighet som gir deg mulighet til å få behandling hos HELFO-godkjente leverandører av helsetjenester, på statens bekostning, når Ahus eller andre spesialistsykehus ikke har kapasitet til å ta deg imot så raskt som de burde. Behandlingskøene i vår region er allerede lange som en konsekvens av pandemien, men å skrote «Fritt behandlingsvalg» og ikke benytte alle gode krefter for at innbyggerne våre skal få den aller beste hjelpen når de trenger den, er helt uforståelig for meg. Den politikken regjeringen Støre fører på dette feltet er system foran pasient og resultatet blir et todelt helsevesen, hvor de som har råd til å betale for helseforsikring får behandling mens de som ikke har råd til det må stå i offentlig helsekø.

Det regjeringen derimot vil bruke ca 1 milliard kroner på, er oppløsning av Viken, Vestfold og Telemark, Troms og Finnmark og Ålesund og Haram. Også her går system foran innbyggere. 1 milliard kroner som ellers kunne gått til bedre tjenester for innbyggere og næringsliv vil gå til å opprette nye fylker og kommuner og splitte sterke fagmiljøer som produserer gode tjenester på vei, tannlege, kultur, idrett og ikke minst videregående skoler. Jeg frykter at det gode samarbeidet fra Halden til Hallingskarvet og Hurdal, vil smuldre bort i regjeringens reverseringsiver.

Som dere skjønner tror jeg ikke noe av dette ville blitt vedtatt med Erna som statsminister for en borgerlig regjering, ikke en gang i en mindretallsregjering.

Stortinget er i ferd med å ta juleferie noen dager før vi tar fatt på 2023, med saker som forslag til nytt skattesystem, inntektssystem for kommuner og fylkeskommuner, digitalisering i offentlig sektor, energi og strøm, fastlegekrise og mye, mye mer.

Jeg skal benytte dagene til litt roligere morgener, gode opplevelser sammen med mine nærmeste og tradisjonelle samlinger med gode venner, og jeg håper du også får en så god jul som mulig der du er.

Julehilsen fra «Tine på Tinget»
Anne Kristine Linnestad