Klima og miljø i Nordre Follo

Godt nytt år til alle! Vi la bak oss et år med store endringer. Pandemien satte stopper for mye, det skal bli godt etter hvert å ta noen i handa. Men, vi har også sett hva som skjer når vi blir tvunget til å sette bremsene på.

Petter Johansen, styremedlem i Nordre Follo Høyre – klima- og miljøtema.

Tallene er ikke klare, men vi venter spent på å se hva reduksjonen av CO2–utslippene blir. Vi har definitivt flydd mindre i fjor, og vi kjøpte etter hvert flere el-biler enn fossilbiler. Disse trendene vil fortsette i år. Høyres politikk er å redusere utslippene, ikke utviklingen. Når næringslivet er så tungt inne og på banen for å få dette til, vil målene være innen rekkevidde!

Sirkulærøkonomien får mer og mer fokus, det lages tv-programmer om hvordan vi skal håndtere dette for oss som enkeltmennesker. Selv om dette oppfattes som marginalt av mange, vil fokus være viktig. Vi ser også initiativet om en felles ordning over hele landet for avfallssortering. Dette er noe i samme retning. Men de store grep skal og må gjøres av de store aktører i samfunnet. For sentrale myndigheter vil Langskip sammen med aktørene kunne få CO2-fangst til å virke. For kommunen vår vil bruk av aktiv sirkulærøkonomi ved bygging av nye boliger og restaurering av eldre bebyggelse hjelpe betydelig på CO2 avtrykket.

I EU (og Norge) er taksonomi et begrep vi lærer oss i 2021. Finansieringen skal være bærekraftig, les mer her.

Det ligger an til mange diskusjoner i år om hvor nyttig dette er som redskap, se blant annet Minerva-artikkel her. Noe som er sikkert er at miljø allerede er sak i årets valgkamp. Vi skal ikke sitte på gjerdet, vi skal være aktive!