Kommunale virkemidler for innbyggere og næringsliv – TILTAKSLISTE KORONA

Covid-19pandemien har ført til en situasjon der store deler av det lokale næringslivet, og dermed også innbyggerne i Nordre Follo kommune har blitt rammet på ulikt vis. Et aktivt og levende næringsliv er avgjørende for at kommunen og lokalmiljøet skal fungere, og bidra til vekst og utvikling i samfunnet.

Nasjonale myndigheter har i sine tiltakspakker tatt grep som er ment å hindre konkurser, samtidig som arbeidstakere sikres økonomisk, blant annet gjennom utvidete rettigheter til dagpenger, endringer i permitteringsregelverket, og reduksjon i arbeidsgiverdagene ved sykemelding.

Med dette forslaget ber Høyre, Fremskrittspartiet og Pensjonistpartiet kommunestyret ta stilling til ulike virkemidler kommunen kan ta i bruk for å støtte opp om innbyggere og det lokale næringslivet, og om mulig bidra til at konkurser forhindres.

Høyre, Fremskrittspartiet og Pensjonistpartiet foreslår følgende kommunale virkemidler for innbyggere og næringsliv:

1. Det er ønske om at prosjekter kommunen planlegger forseres og startes opp så raskt det er mulig. Dette gjelder i første rekke Finstad og Sofiemyr skole.
  2. Planlegging av ny svømmehall på Langhus med 25 meters bassenger bør også forseres. Det legges opp til at bygging av boliger og/eller næringslokaler i tilknytning til svømmehallen bidrar til finansiering av prosjektet.
  3. Kommunen bes forsere vedlikeholds-, anleggs- og byggeprosjekter. Det skal prioriteres prosjekter som kan iverksettes raskt og som inkluderer lokalt næringsliv.
    Rådmannen bes kartlegge alle investeringsprosjekter og vedlikeholdsplaner i kommunens virksomheter med sikte på å få oversikt over tiltak som kan igangsettes raskt. Innenfor en kostnadsramme på 10 millioner har rådmannen fullmakt til å prioritere og igangsette slike tiltak. For øvrig gis formannskapet fullmakt til å bestemme hva som skal iverksettes.
  4. For å bidra til likviditet hos lokalt næringsliv skal kommunen betale mottatt faktura fra lokale leverandører så tidlig som mulig.
  5. Kommunen skal, dersom fakturamottaker har varslet betalingsvansker, gi betalingsutsettelse og droppe purregebyrer/inkasso/tvangsinndrivelse.
  6. Kommunen skal så langt som mulig ikke avbestille, men booke om egne arrangementer.
  7. For å unngå at kommunen blir stående uten leietakere etter krisen, skal leietakere som ikke er berettiget støtte fra staten få redusert leieprisen på kommunale bygg.
  8. For å holde aktiviteten og sysselsetningen oppe skal kommunen prioritere rask saksbehandling i både private og kommunale byggesaker som kan starte utbygging raskt. Dersom byråkratiske prosesser kan forseres for å stimulere til raskere igangsetting av byggeprosjekter, bør dette gjøres. Rådmannen bes undersøke hvilke byggeprosjekter dette gjelder.
  9. Så lenge barn ikke har trygge møteplasser i barnehage og på skole, skal kommunen sørge for at alle barn blir kontaktet for å sikre at de har det bra.
  10. Kommunen skal sørge for at eldre får mulighet til å ha kontakt med sine nærmeste via elektronisk kommunikasjon, f.eks. ved bruk av nettbrett.
  11. Kommunen skal intensivere rydding og vask av fellesområder, både utendørs og innendørs.
  12. For å begrense mulighet for smitte på offentlig kommunikasjon og stimulere til lokal handel, skal kommunen ha gratis parkering på alle kommunale parkeringsplasser.
  13. Kommunen har mange skoger og kratt som må ryddes. For å bidra til økonomien i frivilligheten skal kommunen engasjere foreninger og lag til å rydde skoger og kratt.
  14. Kommunen skal innenfor rammene av regler for offentlig anskaffelse bruke lokale leverandører. Rådmannen bes revidere retningslinjer for innkjøp av varer og tjenester med sikte på å sikre at lokal tilhørighet vektlegges i anbuds- og konkurransegrunnlag.

Punktene 1-12 foreslås varighet ut mai eller så lenge det anses formålstjenlig.

Punktene 13-14 foreslås som permanente tiltak.