Mangfold i velferden sikrer kvalitet, kapasitet og valgfrihet

En påstand om Høyre er, at vi vil privatisere eldreomsorgen. Det er helt feil. Høyre vil verken sette bestemor på anbud eller privatisere eldreomsorgen, skriver Cecilie Dahl-Jørgensen Pind i ØB

Helse- og omsorgstjenestene er kommunens ansvar, enten tilbudene leveres av offentlige eller i samarbeid med private aktører. Det er fortsatt kommunens ansvar å følge opp at aktørene leverer gode tjenester for våre innbyggere, både for pasienter og pårørende.

Det er ikke Høyres politikk å privatisere offentlige tjenester. Privatisering ville bety at det offentlige ikke lenger skulle tilby tjenesten, og at du som bruker fullt ut måtte betale for tjenestene selv. Dette ville skapt store forskjeller for våre innbyggere og er ikke noe Høyre står for eller ønsker. Tvert imot er det Arbeiderpartiet og venstresiden som gir fart til den privatiseringen vi nå ser innenfor helse- og omsorgssektoren, gjennom å begrense det offentlige helsetilbudet. Høyre har derimot en sterk ambisjon om å bygge bedre tjenester til innbyggerne i vår kommune fremover.

Høyre mener at et mangfold innen velferdssektoren gir gode og trygge helsetjenester, av god kvalitet og med mer valgfrihet for alle våre innbyggere. Et samarbeid med ideelle og private aktører vil kunne gi gevinster som effektivisering, læring på tvers, innovasjon og tjenesteutvikling.

Les hele innlegget, som knuser myten om at Høyre vil privatisere eldreomsorgen, på oblad.no.