Norske elever meldte om mindre mobbing i skolen i 2019 enn tidligere. Høyre jobber for at tallene skal gå ytterligere ned.

Tall fra elevundersøkelsen 2019 viser at det er færre elever i Nordre Follo som melder om mobbing i skolen enn i tidligere år. Den positive utviklingen er tydeligst for elevene på syvende trinn. Likevel er det for mange barn og unge som opplever mobbing i og utenfor skolegården. Høyre har som mål at ingen skal oppleve mobbing, og jeg håper at samtlige politiske partier i Nordre Follo vil være med på en til felles innsats for et bedre læringsmiljø.

Utdanningsdirektoratet har publisert tall fra Elevundersøkelsen 2019, som er en spørreundersøkelse hvor elever fra syvende og tiende trinn har sagt sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen. Mobbing er ett av de temaene som tas opp i undersøkelsen. Det er gledelig å se at det går riktig vei. Den positive utviklingen er tydeligst for elevene på syvende trinn. I 2017 meldte 9,1 prosent av elevene på syvende trinn i Ski kommune og 4,1 prosent i Oppegård kommune om mobbing. To år senere, i 2019, var det 5,1 prosent av elevene i Ski og 2,1 prosent av elevene i Oppegård som meldte om dette. Andelen som meldte om mobbing på syvende trinn var lavere både i Ski og Oppegård, enn landet sett under ett. Tallene for 10. trinn viser positiv utvikling, men for Skis del er den over landsgjennomsnittet og for Oppegård kun litt under landsgjennomsnittet.
Grunnen til at jeg gjengir tallene, er for å rette oppmerksomheten mot et viktig samfunnsproblem, og å synliggjøre at både Ski og Oppegård var på rett vei for å bedre læringsmiljøet i skolen, da de to kommunene ble slått sammen. Nå oppfordrer jeg samtlige politiske partier i Nordre Follo til felles innsats, slik at denne positive utviklingen videreføres i den nye storkommunen.
Skolene er stengt, og barna er hjemme med foreldrene sine. Vi vet at ikke alle barn har det godt der. Når skolene åpner igjen, er det kanskje viktigere enn noen gang tidligere at elevene opplever trygge rammer og at de har tillit til at det er voksne de kan gå til, dersom de opplever vonde ting i løpet av skoledagen. Et trygt og godt læringsmiljø er helt avgjørende for at man skal få til god læring. Mindre mobbing bidrar til mindre frafall, færre med skolevegring og flere elever som gleder seg til å gå på skolen for å møte venner.
Positiv utvikling for kommunene samlet sett, hjelper ikke den enkelte elev som blir utsatt for mobbing. Oppegård kommune etablerte i 2014 et ambulerende team som skulle hjelpe skolene og lærerne med å få til gode læringsmiljø. God klasseledelse og tidlig avdekking av mobbing har stått sentralt i dette arbeidet, og tilbakemeldingene på dette har vært svært positive. Jeg håper at dette arbeidet videreføres i Nordre Follo.
Det er et er ikke alltid skolen oppdager mobbing, og mange barn synes det er flaut og vanskelig å fortelle om mobbing. Foreldrene er de som kjenner barna sine best, men selv de er ikke alltid i stand til å oppdage mobbing, fordi barn ofte ønsker å «skåne» foreldrene. Foreldre som mistenker at barnet opplever mobbing, vil ofte føle seg maktesløse. Utdanningsdirektoratets har derfor etablert en nettside med ”Guide til foreldre med barn som ikke har det bra på skolen.” Her får de råd om hvordan de skal opptre når barn forteller om mobbing eller om de oppdager at barnet mobber andre. Hvis barnet ikke har det bra, har hun eller han rett på hjelp fra de voksne på skolen. Hvordan du skal gå fram for å få hjelp, finner du på nettsidene til Utdanningsdirektoratet https://www.udir.no/laring-og-trivsel/mobbing/guide-til-skoleforeldre-med-barn-som-ikke-har-det-bra-pa-skolen
En dårlig skolegang kan ha stor innvirkning på enkeltmenneskers liv, og fullført skolegang er utgangspunktet for videre utdanning og muligheten for å komme ut i lønnet arbeid
Vi har en plikt som foreldre, som voksne, men ikke minst som politikere å gi barna våre en god oppvekst og en god utdanning. Høyre ønsker å bygge videre på det arbeidet som er gjort nasjonalt og lokalt for å fremme læring og avverge mobbing, og jeg inviterer herved alle politikerne i Nordre Follo til felles innsats for et bedre læringsmiljø! Vi har ikke råd til å la det være!

Gunhild Rønningen
Nordre Follo Høyre