Økonomistyring på ville veier

Vi har ved en rekke anledninger hørt Arbeiderpartiet fortelle om den gode økonomiske styringen i Nordre Follo Kommune. Dette er rett og slett ikke sant.

Cecile Dahl-Jørgensen Pind, Ordførerkandidat Nordre Follo Høyre og Bjørn Kløvstad, 2. kandidat Nordre Follo Høyre

Tallenes tale er tydelige. Driftskostnadene i kommunen har vokst uten politisk styring eller kontroll.

Dette var planen

I handlingsplanen for 2020-2023 ble det vedtatt at kommunens driftsutgifter skulle reduseres med ca. 200 millioner kroner. Denne reduksjonen kom som en mulighet gjennom kommunesammenslåingen. Her skulle det hentes ut stordriftsfordeler. Organisasjonen skulle justeres, antall ledernivåer og ledere skulle tilpasses. Omstillingskrav ble stilt. Det skulle omstilles for om lag 440 millioner kroner. Vi skulle få en mer effektiv organisasjon, med sterkere fagmiljøer og bedre tjenester for alle innbyggere, uansett behov.

Hva ble resultatet?

• En reduksjon i kostnadsnivået på 200 millioner kroner. Resultatet er derimot en økning på 700 millioner kroner.
  • Sammenslåingen skulle gi stordriftsfordeler gjennom en slankere organisasjon. Organisasjonen har derimot vokst, altså det stikk motsatte av det vedtatte målet.
  • I 4 års-perioden er det vedtatt omstillingstiltak på om lag 440 millioner kroner. Når vi ber om de konkrete resultatene, får vi få eller ingen svar. I alle disse 4 årene har inneværende års omstillingskrav blitt flyttet til påfølgende år. Dette med ulike begrunnelser.

– Nå har Arbeiderpartiet fått prøve i 4 år. Etter vår vurdering har Nordre Follo blitt styrt i feil retning på de aller viktigste økonomiske parameterne. Derfor må Arbeiderpartiets forsøk avsluttes, skriver Cecilie Dahl-Jørgensen Pind og Bjørn Kløvstad i et innlegg på oblad.no.

Vi må få en tydelig politisk ledelse som stiller klare krav til hvordan kommunen skal styres, hvor innbyggerne faktisk står i sentrum.

Vi i Høyre er klare til å overta – vi vil mer for Nordre Follo!

Les hele innlegget på oblad.no