OSH medlemsmøte/julemøte 7. desember 2017 – referat

Oppegård Senior Høyres serie av medlemsmøter i 2017 fikk en fin avslutning ved julemøtet 7. desember 2017 i kommunestyresalen i Oppegård. Ca 40 deltakere var møtt opp da leder Halvor Eikeland ønsket velkommen.

Elevene Frida Haltli (fiolin), Rebekka Farner (piano) og Anita Haagenrud Wegger fra Kulturskolen i Oppegård underholdt innledningsvis, med spirituelle toner som forsamlingen satte stor pris på.

Temaet for medlemsmøtet var kulturtilbudet i Oppegård, hvor kulturhusleder Lone Schrøder ga en imponerende oversikt over et blomstrende kulturliv/tilbud i Oppegård. Kolben danner «navet» i kulturaktivitetene i Oppegård, og er kommunens «storstue». Sentrale aktiviteter er Kulturskolen, Biblioteket, kulturtilbud for nærmiljøet og miljøarbeid i skolen. Kultursektoren har et budsjett på vel 10 mill kr, som finansieres av Oppegård kommune med ca 3, 4 mill kr og en egenfinansiering (egeninnsats) på ca 6, 7 mill kr. Årlig er det ca 500 000 passeringer i Kolben, fordelt på ca 1300 arrangementer (305 åpne), konserter, foredrag og utstillinger. Det er dessuten et rikt tilbud for barn.

Suksessfaktorer er innbyggerfokus, samlokalisering og tverrfaglig samarbeid, bl a med frivillige aktiviteter. Kultursektoren høstet ros fra forsamlingen for et rikt tjenestetilbud, godt tilpasset brukerne. Lone Schrøder kommenterte at den nye storkommunen Oppegård og Ski vil få to kultursentra, hvorav Kolben fortsatt vil bestå som det ene.

Varaordfører Kjell G. Pettersen ga en interessant oversikt over sentrale kommunale virksomheter i Oppegård. Kommunebudsjettet 2018 skal diskuteres og behandles førstkommende mandag. Det er et budsjett preget av store investeringer, ca 2, 6 Mrd kr brutto. Lånegjelden vil gå opp til ca kr 55 000 pr innbygger, men totalt sett et forsvarlig budsjett ifølge Pettersen. Budsjettvinnerne er skole og idrett, med andre ord et fremtidsrettet budsjett, i stor grad rettet mot den yngre garde (barne/ungdomsskoler og idrett). Sentrale prosjekter er ny Sofiemyrhall, som blir en av landets største, infrastruktur i Kolbotn sentrum, bl a ny jernbaneundergang. Det satses på en mest mulig konsentrert utbygging for å redusere belastningen overfor omgivelsene. Kommunen trekker lærdom av erfaringer fra bl a Ormerudveien, og vil vektlegge tiltak for å motvirke ulemper overfor beboerne (strengere krav til utbyggerne). Privat idrettsskole vil bli etablert i egne lokaler. Høyreforeningene i Oppegård og Ski er nå slått sammen til en felles forening, Nordre Follo Høyre. Senior Høyre i Oppegård og Senior Høyre i Ski vil tilsvarende gå over i en felles seniorforening for Nordre Follo, etter en noe tidsforskjøvet timeplan, tilpasset et noe forskjellig utgangspunkt i Oppegård og Ski på seniorsektoren. Kolbotn vil imidlertid fortsatt bli et sentralt møtested for Senior Høyres medlemmer.

Det ble reist spørsmål om trafikksituasjonen i og gjennom Kolbotn. For små rundkjøringer er en utfordring. Bedre løsninger vil bli vurdert ifølge varaordfører Kjell Pettersen.

Medlemsmøtet ble avsluttet med hyggelig julelunsj og sosialt samvær. Neste medlemsmøte blir 1. februar 2018.