Til minne om Rune Stureson

Oppegårds tidligere varaordfører og Høyres gruppeleder fra 1996 – 1999, Rune Stureson, døde 18. mars nær 68 år gammel.

Rune hadde vært med i kommunestyret i 16 år da han takket av i 1999. En tragisk fallulykke førte til at han måtte bruke rullestol – et hjelpemiddel han behersket til det fullkomne. Han var en ekte «Kølabonn-gutt» med bosted på Kolbotn hele livet. Det var lett å like Rune. Med sin likefremme væremåte, med mye smil og gode replikker, fikk han knapt noen uvenner. Du hørte aldri Rune snakke vondt eller nedlatende om andre, Ingen oppgave var for stor for ham. Han gikk løs på dem med lyst og pågangsvilje tiltross for sin bevegelsesbegrensning. Han lærte nok oss andre litt om hvordan vi kunne gi et enklere liv til mennesker med funksjonshemninger. Han ville ikke ha særbehandling. Han skulle møte utfordringene og løse dem selv. Rune var vel en flegmatiker. Følelsesmessige utbrudd i behandling av saker var ikke hans stil. Juristens pro et contra metodikk preget hans arbeidsmåte og han kunne ofte roe ned debatter med sin litt tørre, gode humoristiske replikk. Rune skapte seg respekt i og utenfor partiet, og han var et utpreget sosialt menneske. Han likte å være sammen med andre, og han var ikke den første som forlot møter og sammenkomster. Det var naturlig at han ble nominert som varaordførerkandidat og gruppeleder ved valget i 1995. Som vanlig utførte han disse oppgaver godt med sin gode vurderingsevne, kompetanse og sindighet.
Runes yrkesaktive karrière var i hovedsak i Rikstrygdeverket som jurist i forskjellige stillinger der, Hans kompetanse derfra kom godt med i det kommunalpolitiske liv. Det var ikke bare i politikken han engasjerte seg. Han var en av Norges beste i bordtennis for rulllestolbrukere, og han representerte Norge i mange internasjonale stevner og mesterskap. Rune ble etter at han forlot politikken rammet av andre sykdommer som reduserte hans omgang med andre, noe som trolig førte til hans altfor tidlige død.
Tilbake sitter Runes familie i sorg og savn. Vi føler med dere og ønsker dere alt godt i tiden fremover.

Sylvi Graham, tidligere ordfører i Oppegård
Knut Langekjend, tidligere varaordfører i Oppegård