SENIOR HØYRES BUSSTUR I NORDRE FOLLO KOMMUNE DEN 12.10.21

Den 12. oktober, i gnistrende flott høstvær, dro 29 Senior Høyre medlemmer på busstur i den store kommunen vår. Turen startet ved Gamle Tårnhus på Kolbotn kl. 9.00 og fortsatte til Ski, hvor medlemmene bosatt omkring i Ski kom på.

Med Georg Stub som guide gikk turen via kjente områder i Ski til Kråkstad Kirke, Der gikk vi av bussen, og Georg Stub holdt et interessant foredrag om kirken, gravrøysene, og historien der helt tilbake til steinalderen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kjørt forbi på E18, sett en vakker kirke, og ikke ant noe om resten.

Så gikk turen videre på mindre veier, kjente og ukjente, via den gamle nedlagte stasjonen på Skotbu, forbi jordbruksland, skogbruksland, og fikk høre utrolig mye interessant om hvordan det drives i dag, og hvorfor. Vi kjørte store veier, og smale veier; jeg ser alt for meg fortsatt, og husker godt hvor vi var.

Etter lunchpausen i Quality Hotell på Mastemyr fortsatte turen med Thomas Sjøvold som guide. Turen gikk videre forbi Ingierstrand, over Svartskog og ned til Gamle Mossevei. Thomas Sjøvold fortsatte med spennende guiding om utbyggingen på Svartskog, avrenning av kloakk, tilkopling til kommunalt vann, hvordan folk levde der før. Da vi passerte veien til Roald Amundsens hjem fikk vi høre om den koselige kaféen som er en tidligere landhandel.
Vi fortsatte gjennom hele Oppegård, forbi kjente industriområder, boligfelt, Rosenholm Campus, en snartur forbi Rosenholm stasjon, og sykkelhotellet samt pendlerparkeringen. Etter programmet endte vi på Kolbotn kl. 15.

Jeg var stum av beundring for de to fantastiske guidene våre! Georg Stub er et oppkomme av historiekunnskaper og Thomas Sjøvold kan det meste om gamle Oppegård kommune.

For meg kunne det ikke vært en finere dag den 12.10. Det var alle deltagerne enige i, så på alles vegne: TAKK!

Hilsen Astrid