Sommerhilsen fra Løvebakken

Det har skjedd mye i Norge og i verden de siste 9 månedene.
Vi har hatt regjeringsskifte, ny nedstenging av landet pga pandemien, og akkurat da vi trodde vi ville få tilbake en «normal» hverdag, invaderte Putin Ukraina. Vi har de høyeste strømprisene vi noen gang har hatt og drivstoffprisene er også langt over det noen av oss kunne forestille oss for 1 år siden.

Anne Kristine Linnestad. Foto: Tomy Hoang

Det ingen trodde ville skje var at vi igjen fikk krig på Europeisk jord og 24.02.22 vil for alltid stå som en svart dag i europeisk historie. Den ukrainske presidenten Zelenskyj holdt en gripende tale i Stortingssalen via videolink. Det var første gang siden Sir Winston Churchill at et annet lands statsoverhode snakket direkte til det norske parlamentet i plenumssalen. Den grusomme, og helt unødvendige, krigen i Ukraina har skapt den største strømmen av flyktninger i Europa siden 1945.

Vi i Høyre mener regjeringen kom veldig sent på banen, både når det gjelder militær hjelp til Ukraina. De var også alt for trege i starten når det gjaldt mottak av flyktninger fra Ukraina. Registreringen gikk alt for sakte og det var Høyre som presset på for at ukrainerne skulle gis kollektiv beskyttelse. Det skulle gjøre det enklere for flyktningene å bli bosatt i en kommune, få skole- eller barnehageplass og foreldrene skulle komme raskt ut i jobb. Vi mener regjeringen har vært bakpå hele veien.

Selv om det var motstand mot å slå sammen Østfold, Buskerud og Akershus hadde veldig mange begynt å se fordelene av å være i en stor region. Det er etablert sterke fagmiljøer og det satses på idrett, kultur og videregående skoler som aldri før. Derfor stemte vi imot å reversere Viken og opprette 3 nye fylker, Østfold, Buskerud og Akershus.

Bortsett fra Østfold, er både Akershus og Buskerud annerledes enn før. Hurum og Røyken har slått seg sammen med Asker og er ute av Buskerud. Lunner gikk ut av Oppland og ble en del av Viken og Akershus stortingsvalgdistrikt, nå Akershus. Jevnakers kommunestyre vedtok å gå ut av Innlandet og inn i Akershus, noe Stortinget har støttet og vedtatt. Hole kommunestyre ønsket også å gå inn i Akershus men her valgte regjeringen og Stortinget ikke å følge kommunestyrevedtaket, så de fortsetter å være en del av Buskerud.

Høyre stemte imot alt dette, rett og slett fordi vi mener at det holder med 2 nivåer i Norge, stat og kommune, når kommunene er store nok til å kunne overta flere oppgaver. Da kan vi ikke stemme for å opprette 7 ny fylker, Akershus, Østfold, Buskerud, Telemark, Vestfold, Troms og Finnmark.

Fra 01.01.24 vil vi igjen bo i Akershus fylke og vi vil ha nesten like mange innbyggere som Oslo, ca 700.000. Den kraften må vi utnytte når det kommer til å utvikle gode tjenester, flere og bedre videregående skoler, gang og sykkelveier og gode kultur- og idrettsarenaer, slik vi har gjort siden vi ble en del av Viken.

Vi har også stemt for å beholde monarkiet mens vi stemte imot å gi stemmerett til 16-åringer. Vi har stemt for vårt alternative, reviderte nasjonalbudsjett, som blant annet ville gitt 200 millioner mer til fastlegeordningen men det fikk vi ikke flertall for. Hverken regjeringen eller SV økte tilskuddet til fastlegene med en enste krone i det vedtatte budsjettet.

Dette er et lite glimt av hva vi har holdt på med på Stortinget i det siste. Stortinget har tatt en pause i plenumsmøtene og settes ikke igjen før 30.09, men det betyr ikke at vi har 3 måneder sommerferie.

Nå skal jeg bruke tid på møter om digitalisering og boligpolitikk frem mot Arendalsuka og første uken i august skal jeg på 1 ukes studietur til Finnmark og Nordland som Høyre talsperson for urfolk og nasjonale minoriteter. Mye tid skal også gå med til besøk i kommuner i Akershus, møter med organisasjoner og bedriftsbesøk og jeg skal lese de proposisjonene regjeringen har lagt frem og som ikke er behandlet enda.

Det blir heldigvis tid til ferie og lading av batteriene sammen med de som betyr aller mest for meg og jeg håper dere også skal la skuldrene senke seg og nyte gode sommeruker mest mulig, alene eller sammen med de som står dere nærmest.

God sommer!
Hilsen «Tine på Tinget»