Svømmehall på Langhus og Kolbotn

Nordre Follo Høyre ønsker å realisere nytt svømmebasseng både i Kolbotn og på Langhus. Svømmeanlegg er viktige folkehelsetiltak som må være nært brukerne og våre skoleelever har krav på svømmeopplæring.

Svømmehall legges i Kolbotn sentrum fordi Kolbotn er sentralt. Det er lett å komme til både med kollektivtrafikk, gange, sykkel og bil. 100 000 årlige besøkende i svømmeanlegget blir samtidig mange besøkende i Kolbotn sentrum. Det gir liv i sentrum og styrker næringslivet. Bygging av boliger på den samme tomten bidrar til å redusere byggekostnadene. Vi trenger også nytt basseng på Langhus. Høyre ønsker å utrede idrettens innspill om 50 meters basseng og kostnadsreduksjoner, samt å se på muligheter for å finansiere deler av prosjektet med boliger før vi tar endelig stilling til størrelse.

Eksisterende svømmehall i Sofiemyrhallen er på overtid både bygg- og anleggsteknisk. Videre vedlikehold blir svært kostbart og driften usikker. Derfor ønsker vi snarest mulig å erstatte dette anlegget. Når uhellet nå har vært ute så vet vi det jobbes med alternativer i våre nabokommuner. I tillegg ønsker vi at noe av svømmeopplæringen foregår i sjøen (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnBB31/vil-ha-mer-svoemming-utendoers-for-aa-forhindre-drukning). Dette ønsker vi å iverksette så fort som mulig, uavhengig av bassengkapasitet.