Sylvi Graham utnevnt til æresmedlem

Sylvi Graham mottar ærespris

Tidligere stortingsrepresentant og mangeårig ordfører i Oppegård kommune, Sylvi Graham, ble på Nordre Follo Høyres medlemsmøte den 20. april, utnevnt til Æresmedlem i Nordre Follo Høyre. En vel fortjent utmerkelse etter mange års innsats i Høyres tjeneste både i tidligere Oppegård Høyre, i Akershus Høyre og på Stortinget.

Å bli utnevnt til æresmedlem i Nordre Follo Høyre er den høyeste utnevnelse som per i dag gis i vår forening. Den utnevnelsen henger meget høyt. Bare Tore Haugen, Jan Petersen og avdøde Bjørn Kristiansen har tidligere oppnådd denne æres utnevnelse.

Styret i Nordre Follo Høyre, representert ved nestleder Benthe Biltvedt, hadde følgende å si om kandidaten:

Kveldens kandidat er registrert som medlem i Oppegård Høyre fra 1. januar 1978. Hun har sittet i flere perioder i foreningsstyret, var foreningsleder fra 17. desember 1991 og til 30. januar 1996. Ved valget i 1979 kom hun inn i kommunestyret for Høyre. 19. oktober 1995 ble hun valgt til ordfører og var det til 20. august 2004 da hun søkte permisjon og fikk det. Hun ble da utnevnt til statssekretær frem til 17. oktober 2005 da Jan Petersen var statsråd og sjef i utenriksdepartementet. Hun fortsatte som ordfører til 14. september 2009, (til sammen 12 år) da ble hun valgt til stortingsrepresentant fra Akershus. Hun satt på Stortinget i to perioder frem til høsten 2017. Fra 1. januar 1995 og helt frem til 8. mars 2014 var hun også aktivt styremedlem i Akershus Høyre hvorav 1. nestleder i styret fra 10. mars 2012 og til 8. mars 2014.

Det ble en flott og høytidelig seremoni, der også stortingsrepresentant og parlamentarisk 2. nestleder for Høyre, og tidligere stortingskollega av Sylvi, Jan Tore Sanner var til stede.

Det er ikke ofte vi opplever at Sylvi har problemer med å finne ord, men denne gangen ble hun faktisk litt målløs, men ikke lenge, hun klarte selvfølgelig raskt og samle seg. Hun var både overrasket, ydmyk og stolt over å få være en av få som har fått tildelt denne ærefulle tittelen.

Sylvi ble hyllet med æresbevisning og blomster og selvfølgelig klapping og begeistring fra alle som deltok på medlemsmøtet denne kvelden.

Les også i ØB.