Tallenes tale

Vi har ved en rekke anledninger hørt Arbeiderpartiet og de andre styringspartiene fortelle om den gode politiske styringen flertallspartiene har levert i Nordre Follo Kommune. Helt fra etableringen i 2020 har dette budskapet blitt presentert.

Kjære Høyre-venner, her kommer tallenes tale – hvor feil dette er.

I desember 2019 vedtok Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene en økonomisk handlingsplan for perioden 2020 – 2023. Den vedtatte handlingsplanen hadde et samlet underskudd på om lag 80 millioner kroner.  Dette var den ønskede politikken fra Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene. Det ble altså vedtatt at kommunekassen skulle tappes for om lag 80 millioner kroner i perioden 2020 – 2023.

Vårt forslag økonomiske handlingsplan ville gitt et vesentlig bedre resultat. Vår plan ble kraftig angrepet og beskrevet som urealistisk. Den ble gitt karakteristikker som eventyrfortellinger og luftslott. Det var spesielt våre forslag om høyere skatteinnganger og lavere renteutgifter som ble gitt denne beskrivelsen. Vi ble rett og slett harselert med.

Som Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene så inderlig vel vet, så traff vi på begge disse forholdene. Vi er stolte av at våre analyser faktisk holdt vann. I hele fireårsperioden har rentekostnadene blitt vesentlig lavere. Skatteinngangen vesentlig høyere.

Så må jeg få lov til å skyte inn at vårt forslag til Handlingsplan bevarte alle sykehjemsplassene i vår kommune. Med andre ord ingen av de 43 sykehjemsplassene som Arbeiderpartiet og styringspartiene har lagt ned hadde blitt fjernet.

Så litt detaljer uten at jeg skal bli for detaljert

I handlingsplanen for 2020 – 2023 ble det vedtatt at kommunens driftsutgifter skulle reduseres med ca. 200 millioner kroner fram til 2023. Denne reduksjonen kom som en mulighet gjennom kommunesammenslåingen. Her skulle det hentes ut stordriftsfordeler. Organisasjonen skulle justeres, antall ledernivåer og ledere skulle tilpasses. Omstillingskrav ble stilt.  Etter min vurdering var dette en vesentlig begrunnelse for kommunesammenslåingen. Vi skulle få en mer robust og effektiv organisasjon med sterkere fagmiljøer og bedre tjenester for alle innbyggere, uansett behov.

Dette var planen – hva ble så resultatet?

I Arbeiderpartiets og de øvrige styringspartienes vedtatte budsjett for 2023, er det budsjettert med driftsutgifter på drøye 4 milliarder kroner. Arbeiderpartiets og de øvrige styringspartienes politiske vedtak fra 2019 var altså en kostnadsreduksjon på 200 millioner kroner. Dette ville gitt et kostnadsnivå på 3,1 milliarder kroner i 2023. I virkeligheten har altså kostnadene økt med 700 millioner. Som dere sikkert har klart å regne ut så blir dette en forskjell 900 millioner kroner – 900 millioner kroner.

Så litt om organisasjonsutviklingen

I den samme handlingsplanen fra Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene ble det vedtatt at antall ansatte i kommunen skulle reduseres. Kommunesammenslåingen skulle altså gi en effektiviseringsgevinst. Dessverre er realiteten det stikk motsatte, antall ansatte har økt kraftig. Når vi gjennom spørsmål til både styringspartiene og administrasjonen har adressert organisasjonsutviklingen opplever vi at vi ikke får konkrete svar. Det har rett og slett vært umulig å få konkrete tall på antall ansatte. Dette er gjennomgående forklart med endring i systemer og endring i budsjettmetodikk. Forstå det den som kan.

Nå har Arbeiderpartiet sammen med de øvrige styringspartiene styrt vår kommune i snart 4 år. Hvert år har de uttalt, og vedtatt, behov for omstilling og effektivisering. Dette blir også gjentatt i debatter og i leserinnlegg i Østlandets Blad og i Oppegård Avis. Hvert eneste år har dette blitt skjøvet på. Konsekvensen av denne unnfallenheten er at i planperioden har kostnader økt betydelig og antall ansatte har økt kraftig. Det finnes rett og slett ikke troverdighet i beskrivelsen fra Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene. Det er uttalt og vedtatt at det skal omstilles og effektiviseres, men det er det motsatte som har skjedd, dessverre.

Jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå at Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene kan tillate seg å slå seg på brystet og skryte av god økonomisk styring. For meg fremstår dette som det stikk motsatte.

Kort oppsummering

Arbeiderpartiets økonomistyring står til strykkarakter. De vedtatte målsettingene for denne 4 års-perioden var:

1. Det ble vedtatt en reduksjon i kostnadsnivået på 200 millioner kroner, resultatet er en økning på 700 millioner kroner. Altså et negativt avvik på hele 900 millioner kroner.
  2. Kommunesammenslåingen skulle gi stordriftsfordeler gjennom en slankere organisasjon. Det vi vet er at organisasjonen i dag er større enn den var 1.1.2020, altså det stikk motsatte av det vedtatte målet.
  3. I 4 års-perioden er det vedtatt et omstillingstiltak på om lag 440 millioner kroner. Når vi ber om de konkretet resultatene får vi lite konkrete tall som svar. I alle disse 4 årene har inneværende års omstillingskrav blitt flyttet til påfølgende år. Dette med ulike begrunnelser.

Nå har Arbeiderpartiet og de øvrige styringspartiene fått prøve i 4 år. Etter min vurdering har Nordre Follo blitt styrt i feil retning på de aller viktigste økonomiske parameterne. Derfor må Arbeiderpartiets forsøk avsluttes ved kommende valg. Vi må få en tydeligere politisk ledelse med klare mål hvor innbyggerne faktisk står i sentrum.

Vi i Høyre er klare til å overta!

Bjørn Kløvstad, 2. kandidat Nordre Follo Høyre