Til minne om Jostein Nyhammer

Det er med stor sorg vi har mottatt budskapet om at Jostein Nyhammer sovnet inn søndag 12. november, etter lengre tids sykdom.

Jostein Nyhammer som kasserer

Jostein er ikke mer

For en del år siden ble jeg innstilt og valgt til leder av Ski Høyre. Som min nestleder ble det valgt en jeg bare så vidt hadde rukket å bli kjent med i styret, nemlig Jostein Nyhammer.

Det var Tine (Anne Kristine Linnestad) som «fant ham» opprinnelig, da vi var på jakt etter folk som hadde store nettverk lokalt, som Høyre kunne dra nytte av. Jostein hadde vært leder i «det store og mektige» Langhus Vel, og var i utgangspunktet midt i blinken for oss.

Rett før årsmøtet skulle begynne kom han bort til meg og spurte om han kunne få rollen som valgkampgeneral. Dette var en meget utsatt jobb i et politisk parti, og vanligvis må noen pekes ut eller overtales. Så ikke med Jostein! Han tok saken, og gjett om vi klarte å gjennomføre de mange tusen dørbankene vi var blitt tildelt? Ble noen syke eller forhindret på annen måte, banket han dørene selv! Og resultatet til slutt? Veldig bra!

Jostein var en «doer», en type som alle styreledere ønsker seg. En som får tingene gjort. Og han kunne brukes til alt, praktisk som han var.

At han var allsidig viser bare det faktum at han etablerte og drev sin egen forretning i den meget konkurranseutsatte elektrobransjen, i Bergen. Etter hvert ble han hentet inn til vesentlig større oppgaver i Expert-kjeden sentralt.

Som vaskeekte vestlending var Jostein det som på godt norsk kalles «outspoken». Det kunne føre til konfrontasjoner, men, det var aldri personlig ment, og som oftest var de fleste enige med ham, når «røyken hadde lagt seg».

Vi sitter igjen med minnene om en særdeles lojal, energisk og kompetent medarbeider som har fylt mange roller både i Nordre Follo Høyre og Nordre Follo Senior Høyre over en lang rekke år.

Jostein vil bli savnet.

Kjell Opheim, Langhus