Til minne om Willy Østberg

Det er med stor sorg vi har mottatt budskapet om at Willy Østberg har gått bort 29. april, etter en lang tids sykdom. Han ble bare 74 år.

Willy Østberg. Foto: Ole Kjeldsberg Endresen / Østlandets Blad

Jeg ble kjent med Willy gjennom lokalpolitikken i Oppegård kommune. Willy var leder av Oppegård Høyre i perioden 1988 – 1991. En av periodene Høyre stod meget sterkt i Oppegård. Willy var vararepresentant til kommunestyret i perioden 1992 – 1995, og fast medlem av kommunestyret fra 1995 – 2007. I årene 2004 – 2005 var Willy varaordfører. Samtidig som han var kommunestyrerepresentant var han medlem av Akershus fylkesting. Han la med andre ord ned en betydelig innsats for Høyre i Oppegård og i Akershus. Han hadde i sitt politiske arbeid et stort hjerte for idretten i Oppegård og i Akershus. Han kjempet aktivt for deres betingelser.

Videre er jeg kjent med at Willy var en av grunderne, drivkraften og samtidig leder av skøytegruppen i Kolbotn idrettslag i perioden 1968 – 1982. Han var leder av Kolbotn idrettslag i perioden 1983 – 1986. Han var opptatt av historien til idrettslaget og han kåserte villig om lagets historie. Willy ble tilkjent æresmedlemskap i Kolbotn idrettslag i 2012 for lang og tro tjeneste.

Det Willy vil bli husket mest for er hans innsats for lokalhistorien i Oppegård. Kommunen hadde 17 trekanter som gjenspeiler de 17 middelalder gårdene Oppegård kommune er bygd på. Han var opptatt av å få skrevet ned historien til disse gårdene. Han fikk kommunens Miljøpris i 1995 for arbeidet med lokalhistorien/gårdhistorien i Oppegård. Willy bidro også til boken «Oppegård blir til» som ble utgitt i anledning kommunen var 100 år. Dette er et lite streif innom hans betydelige innsats på flere områder.

Jeg hadde også gleden av å anbefale og å få være sammen med Willy i Landstormen. En forening som blant annet har til formål å diskutere samfunnsspørsmål og andre lokale saker.

Willy har satt et stort fotavtrykk etter seg lokalt, og vil bli dypt savnet.

Jeg føler med Jorun, Marianne, Eivind, svigerbarn og barnebarn som har mistet sin Willy.

Jeg lyser fred over Willy Østbergs minne.

Gunnar Melgaard