Tine rapporterer fra Stortinget med blikk mot Nordre Follo

De siste 3 ukene, ja det er faktisk ikke lenger siden, har Norge stått i en helt spesiell og vanskelig situasjon, ja den mangler faktisk sidestykke i moderne historie. Regjeringen og Stortinget har innført de strengeste og mest inngripende tiltakene landet vårt noen gang har hatt, i fredstid. Det har vi først og fremst gjort for å skjerme dem blant oss som ikke vil tåle å bli korona-syke og for at spesialisthelsetjenesten skal være i stand til å hjelpe de som allikevel blir svært syke, både av koronaviruset og andre sykdommer og skader.

Denne pandemien har også svært stor innvirkning på norsk og internasjonal økonomi.
I den første fasen var regjeringen og Stortingets primære fokus å sikre liv og helse. Det var da vi innførte de strenge tiltakene som har grepet inn i alles liv, uansett hvor vi bor, hva vi jobber med, unge og gamle.
Utrolig mange er permittert og dessverre vil ikke alle ha en jobb å gå til når krisen har roet seg, men det er vårt fokus nå, i denne andre fasen av pandemibekjempelsen, at flest mulig skal ha en jobb å gå til og at flest mulig bedrifter klarer seg gjennom krisen.
Derfor har Stortinget i dag vedtatt å bevilge 5 mrd kroner til kommunene nå, istedenfor i revidert nasjonalbudsjett i juni, fordi kommunen trenger forsikring om at pengene kommer, slik at de kan legge planer for vedlikehold, opprusting av offentlige bygg, vedlikehold av veier osv slik at næringslivet kan sette full fart når smittevernhensynene ikke er så alt overgripende som nå. Det er faktisk det som er en av Stortingets utfordringer nå, å sikre bedriftene likviditet nå men ikke stimulerer til økt aktivitet før det er trygt nok i forhold til smittevern.
Det er KS som vil bli satt til å utrede tiltakspakkene for kommunene sammen med regjeringen for å sikre riktig menge aktivitet til riktig tid. For Nordre Follo kommunes del er det derfor svært viktig at vi har gode planer klare i skuffen, som vi bare kan ta frem når tiden er moden for det.
Nordre Follo er en stor landbrukskommune og koronakrisen har vist oss at verdikjeden innenfor matforsyning er en samfunnskritisk virksomhet. Transporten av varer inn til Norge kan bli påvirket i månedene som kommer på grunn av utfordringer med transportbestemmelser, internasjonal lageroppbygging og eksportrestriksjoner. Dette understreker behovet for å sikre høy, norsk produksjon i 2020. Landbruket er, med den forestående våronna, inne i en tidskritisk fase og derfor sette nå inn tiltak for å engasjere permitterte og arbeidsledige i vårt eget arbeidsmarked, så flere av dem kan jobbe i landbruket. Enten mens de venter på å få komme tilbake til sin opprinnelige jobb eller som en god start i ny jobb. Stortinget går faktisk så langt at vi har vedtatt at regjeringen, sammen med partene i næringslivet, skal sikre nok arbeidskraft til jordbruket, slik at matforsyningen og beredskapen for innbyggerne sikres.

Vanligvis bruker departementene 6 mnd på å fremme en proposisjon for Stortinget. Men ikke nå. Den siste måneden har finanskomiteen mottatt 1 ny proposisjon hver uke, fordi situasjonen endres så raskt, ikke fra halvår til halvår men fra dag til dag. Derfor kommer det en ny proposisjon allerede fredag 03.04 som skal omhandle kompensasjonsordningene for næringslivet, den såkalte «Kontantstøtten». Den må vi ha på plass raskt for at alle tiltakene skal kunne settes ut i livet mens bedriftene fremdeles har hjulene i gang og ikke så sent at flere enn høyst nødvendig må stenge dørene for godt.
For å få alt plass så fort som overhodet mulig kommer vi til å behandle proposisjonen som kommer 03.03 i plenum (med 89 representanter tilstede) tirsdag i påskeuken og så må finanskomiteen jobbe frem til 2. påskedag, når vi møtes for å avgi vår innstilling til Stortinget dagen etter, tirsdag 14.04. Raskere er det ikke mulig å få det til hvis vi skal følge Grunnloven, og det skal vi jo.

Stortinget har stått sammen i et bredt flertall i disse ukene og vist at vi kan stå sammen mot en felles fiende – koronapandemien. De aller fleste politikerne har lagt kjepphester ned og politiske kampsaker til side for å finne frem til de beste tiltakene vi kan for å sikre liv og helse og at flest mulig skal ha en jobb å gå til når krisen legger seg.

Tiltakene Stortinget har vedtatt vil ikke gjøre alt bra for hverken innbyggere eller næringsliv men forhåpentligvis vil de gjøre dagen litt mindre ille, for oss alle.

Ta vare på hverandre, vask hender og vis samhold ved å holde avstand!

Tine