Valgfrihet – en kjerneverdi for Høyre

I Norge skal kommunene og staten betale for velferden, men hver og en av oss og familiene våre må få mulighet til å velge mellom ulike offentlige og private løsninger.

Folk er forskjellige, og derfor mener Høyre at vi må ha et mangfold av tjenester. Kommunen skal ta regningen for at bestemor får god omsorg, men det er viktig at hun skal få velge mellom ulike offentlige, ideelle og private tilbud.
Valgfrihet og mangfold er viktige verdier. Å kunne gjøre viktige valg i eget liv bidrar til økt verdighet, uansett om du er 20 eller 80. For å dekke behovet for omsorgstjenester fremover må private, ideelle og offentlige aktører få muligheten til å løse oppgavene. På samme måte som private var viktig for å få full barnehagedekning, er også private viktige for å dekke behovet fremover i omsorgstjenestene. Dessuten gir det mangfold og mulighet for innovasjon og utvikling av nye løsningen.
Bytterett er bedre enn bare klagerett. Muligheten til å velge må ikke bare være for de med tykk lommebok. Å ikke bruke private til å løse oppgaver innen helse og omsorg vil kunne gi en todelt helsetjeneste hvor bare de med størst ressurser vil ha en reell valgfrihet.
På samme måte er private barnehager et viktig bidrag. De private har vært avgjørende i utbyggingen av flere barnehageplasser som har gitt oss full barnehagedekning. Det viktigste er at barna får et godt tilbud med høy kvalitet. Private barnehager bidrar til mangfold og gir foreldre mulighet til å velge.
I Høyre er vi mer opptatt av kvaliteten på tilbudet til barna enn hvem som eier barnehagen.
Likeså mener vi at fritt skolevalg er den beste løsningen når elevene skal søke videregående opplæring. Det skal ikke være foreldrenes postnummer som avgjør skoleplassen, det skal være elevens valg. Da må vi også ha et mangfold av skoler å velge mellom, der profilskoler og friskoler er et godt supplement.
Målet til Høyre er en skole som løfter alle elever og sikrer muligheter for alle. En skole der man ikke begrenses av hvor mange bøker foreldrene har i bokhylla hjemme. For å få til det må vi sikre gode skoler med gode lærere som gir tilpasset opplæring til hver elev. Men vi må også sikre at elever får mulighet til å velge noe annet enn skolen i nærmiljøet dersom de ønsker det.
Høyre tror på valgfrihet – og vi tror på Nordre Follo.
Godt valg!

Helge Marstrander, 5. kandidat