Våre kandidater plass 37 – 44

Ordførerkandidat, Thomas Sjøvold, og varaordførerkandidat, Anne Kristine Linnestad, topper Nordre Follo Høyre sin liste til kommunevalget 2019. Vi har gleden av å presentere våre øvrige kandidater nærmere.Bli bedre kjent med Eirik, Gunhild, Aina, Bjørn Olav, Jan Thomas, Joachim, Torill og Jens-Arild.

#37 Eirik Holmlund, 55 år fra Sofiemyr.
Eirik har bodd alle sine 55 år på Kolbotn, er gift med Gyda og har to voksne barn.
Han er utdannet jurist fra universitetet i Oslo, og har drevet egen advokatvirksomhet i bygda i mange år.
Han satt i Oppegård Kommunestyret i 12 år fra 1984 til 1995, og ledet da også Hovedutvalg for Undervisning og var medlem av Formannskapet.
Eiriks utsyn har alltid vært å bedrive politikk til fots. «Til fots møter man enkeltmennesker. Mange med drømmer og ideer, men de aller fleste med bare det beste for sine nærmeste som mål. Til fots møter du interesser og meninger som ikke alltid stemmer med standarden eller mønsteret», sier Eirik.
«Da har jeg alltid stilt meg spørsmålet: er det standardens mønster eller enkeltmenneskets ønsker som skal vinne frem? Det er ikke alltid et enkelt svar på spørsmålet, men er du tvil så skal enkeltmenneskets ønske og mål ha fortrinn», avslutter han.

#38 Gunhild Rønningen, 54 år fra Oppegård.
Gunhild er gift og har to voksne barn. Hun har utdanning innen offentlig administrasjon og ledelse. Til daglig jobber Gunhild i Forskningsrådet med universitets- og høgskolepolitikk. Hun har tidligere vært tillitsvalgt og leder for Universitets- og høgskoleutdannedes forbund.
Gunhild brenner for klima, miljø og velferdsstaten. Hun mener at jobb nummer én er å skape nye grønne arbeidsplasser til erstatning for dem som forsvinner i oljebaserte næringer.
Gunhild er også opptatt av eldreomsorg. Dersom Gunhild blir valgt inn i kommunestyret, vil hun jobbe for en verdig eldreomsorg. Hun ønsker at Nordre- Follo kommue skal legge til rette for at eldre skal kunne bo hjemme så lenge som mulig og at de eldre den dagen de trenger det er sikret et godt omsorgstilbud.
Hun vil også jobbe for en god kommuneøkonomi, slik at det blir penger til å finansiere alle de viktgste kommunale tjenestene som vi ønsker oss; en god skole, et trygt oppvektsmiljø, tidsmessige idrettsanlegg og gode pleie- og omsorgstjenester som er der når vi trenger det!

#39 Aina Presthus, 45 år fra Langhus.
Aina er gift og har 2 barn på hhv 13 og 17 år.
Hun er sykepleier, med tilleggsutdanning innen kunnskapsbasert praksis, samt master i helseadministrasjon fra universitetet i Oslo.
Til daglig er Aina kvalitetsrådgiver ved en klinikk i Oslo universitetssykehus hvor hun arbeider med pasientsikkerhet, kvalitet og virksomhetsstyring.
Aina er opptatt av et bærekraftig lokalsamfunn hvor innbyggerne føler seg trygge. Hun brenner for å motvirke utenforskap. Utenforskap bidrar til at folk mister mulighet til å skape gode liv. For å unngå dette må alle i lokalsamfunnet bidra!
Aina vil jobbe for gode oppvekstvilkår og et variert fritidstilbud som er tilgjengelig for alle. Det vil bidra til inkludering, meningsfylt fritid og bedre helse til innbyggerne i Nordre Follo.

#40 Bjørn Olav Østeby, 23 år fra Langhus.
Bjørn Olav er født og oppvokst på Langhus i Ski kommune. Det siste året har han hatt permisjon fra studiene for for å jobbe med studentpolitikk på fulltid ved Studenttinget på Vestlandet, hvor han nå er avtroppende leder. Han har spesiell studiekompetanse og 120 studiepoeng i økonomisk-administrative fag.
På fritiden er Bjørn Olav glad i idrett og friluftsliv, og tar gjerne en tur på fjellet eller på fotballbanen.
Bjørn Olavs politiske hovedfokus vil være på å få til en vellykket kommunereform. Han mener det er stort potensiale for byutvikling og digitalisering av kommunale tjenester og tror mye kan gjøres i etableringsfasen av nye Nordre Follo kommune. Bjørn Olav er opptatt av å skape et levende bymiljø med god trafikkavvikling og gode oppvekstsvilkår for barn og unge.

#41 Jan Thomas Birkeland, 50 år fra Oppegård.
Jan Thomas er gift med Elin og har fire barn.
Av utdannelse er han bedriftsøkonom fra BI – høyskolekandidatstudiet på 90-tallet. Yrkesmessig har han vært i Telecom sektoren i 23 år. De sist syv årene som rådgiver i Atea og før det i Telenor.
Jan Thomas er en organisasjonsmann og har viet de siste tolv årene til ulike lederverv innen idretten. Han er også glad i naturen og tar gjerne med meg fiskestanga når han skal ut i marka.
Politisk hovedfokus vil for Jan Thomas være økonomi, miljø, kultur og folkehelse. Han føler også et ansvar for å bidra til utjevning av sosiale forskjeller i samfunnet, med fokus på utdanningssystemet. Videre er det viktig for Jan Thomas å få kontroll på de økonomiske forpliktelsene til den nye storkommunen Nordre Follo og gjøre maksimalt ut av det vi har til rådighet. Dernest er det nødvendig å få satt Nordre Follo skikkelig på kartet. Jan Thomas sier: «Vi behøver det som griper oss og kan være samlende for innbyggerne. Da må vi ha noe å være stolte av og som bidrar til å gi oss identitet«.

#42 Joachim Graff, 33 år fra Ski.
Joachim er gift, småbarnsfar og bosatt i Ski.
Til daglig jobber han som prosjektleder.
Joachim har i perioden 2015-2019 vært vara til kommunestyret for Ski Høyre, i tillegg til at han har møtt som vara til eiendomsutvalget i Ski kommune.
Joachim er opptatt av oppvekst- og bomiljøet i Nordre Follo. I tillegg er han opptatt av hvordan man kan styrke og videreutvikle det lokale næringslivet i Nordre Follo med forutsigbare rammer.

#43 Torill Bisgaard, 56 år fra Ski.
Torill er gift og har to voksne døtre samt en voksen bonussønn. Hun er og født og oppvokst i Ski kommune. Til daglig arbeider Torill i Eika Gruppen hvor hun har ansvaret for to avdelinger som leverer tjenester til bankene i Eika alliansen.
Politisk er Torill særlig opptatt av at Nordre Follo Kommune skal ha en forsvarlig helse- og omsorgspolitkk. Hun synes det er viktig at vi tar vare på alle grupper i samfunnet, også de som ikke alltid selv klarer å be om hjelp. Torill har stor tro på at den nye storkommunen er et riktig valg for fremtiden og hun har et sterkt ønske om å bidra til at de riktige valgene blir tatt for våre innbyggere i den neste 4års perioden.

#44 Jens-Arild Lorentzen, 46 år fra Ski.
Jens-Arild kommer opprinnelig fra Hvaler. Han flyttet til Ski for 14 år siden, hvor han nå bor med sin brasilianske kone og 4 barn i alderen 7 til 19 år.
Til daglig jobber Jens-Arild som senior sikkerhetsrådgiver i COWI AS i Oslo, og har sin bakgrunn fra entreprenørbransjen. De siste årene har han jobbet med sikringsprosjekter innen nasjonalinfrastruktur.
På fritiden setter Jens-Arild pris på natur og vann. Han har mange interesser og de spenner fra dykking, fisking, ølbrygging og hage til jakt. Men mest av alt familie og venner.
Jens-Arild vil jobbe for trygghet og utvikling av gode nærmiljø. Et godt nærmiljø er ikke bare en god nabo. Jens-Arild mener det dreier seg om by og landbruk i samspill. Han vil jobbe for at det skapes vekst på en grønn måte som både vi og våre barn kan leve av. Jens-Arild vil at nærmiljøet skal bidra til utvikling av et sterkt næringsliv slik at vår region blir et attraktivt sted å etablere nye bedrifter. Dette vil igjen være med på å skape gode oppvekstvilkår.