Velkommen til Viken

Den siste tiden har vi sett en del motstand mot etablering av den nye regionen Viken, som er en sammenslåing av fylkene Østfold, Akershus og Buskerud. Dette blir en stor region i Norsk målestokk, og jeg er helt sikker på at Viken kommer til å bety en positiv forskjell i folks hverdag.

Fusjonen mellom disse tre fylkene er vedtatt på Stortinget, og vedtaket må aksepteres. Tiden er ikke inne for omkamper – hverken i Finmark eller i «Viken-fylkene». Det er ikke opp til hvert enkelt fylke å bestemme selv. Ikke alle forstår dette. I Akershus vil både FrP,SV ,SP og AP ha en omkamp. At FrP vil dette er noe overraskende, siden de stemte for i Stortinget.

Vi i Høyre følger lojalt opp stortingsflertallet om å etablere Viken. Nå skal vi jobbe for å gjøre det beste ut av denne muligheten, og legge til rette for at det blir så funksjonelt som mulig. En ny regionsreform som skal styrke lokaldemokratiet og bidra til å desentralisere makt ved at nye oppgaver og ansvar flyttes fra stat til folkevalgte på regionalt nivå.

Det nye fylket består av mange kommuner som i dag samarbeider godt gjennom kommunesamarbeidet i Osloregionen. Det er også et faktum at Viken blir et av de fylkene som er mest funksjonelt riktig, i forhold til et felles bo- og arbeidsmarked som var rundt Oslo. Vi kan nå legge til rette for motstrømspendling (flere som pendler til vårt område), så vi kan utnytte veiene og kollektivtrafikken bedre.

Når det gjelder kollektivtrafikk, ser vi store muligheter i det nye stor-fylket. Vi bør ha felles prissystem, slik at de som reiser over de gamle fylkesgrensene og innad i Viken har en enkelt takst og sonesystem, og priser som motiverer alle til å reise kollektivt.

Jeg tror på Viken. Det blir et rikt og sammensatt fylke, med flotte turistområder i blant annet Hallingdal, en lang grense mot EU og Sverige, flotte kystområder og flotte innenlands områder.

Ja til Viken