Koronakrise og økonomiske tiltak

Orkland Høyre viser til dagens tiltakspakke for bedrifter som trenger tilførsel av kapital for å greie faste økonomiske utgifter relatert til krisen og de konsekvensene vi ser av et samfunn på lavgir.

Lokalforeningen i Orkland er godt fornøyd med innholdet i den økonomiske nasjonale tiltakspakken, men etterlyser et større økonomisk engasjement fra Orkland Kommune for å hjelpe et viktig og mangfoldig lokalt næringsliv. Selv om nasjonale pakker er nødvendige, vil det være enkeltnæringer og små bedrifter som faller mellom de ulike pakkene og som samtidig mangler de riktige ressursene for å nyttiggjøre seg tiltakene. God økonomisk rådgiving og en god lokal oversikt er veldig viktig i den fasen vi går inn i nå.

Høyre er kjent med at den lokale næringsforeninga er god i gang med å skaffe en slik oversikt, og vi håper kommunal politisk ledelse vil bruke denne for å iverksette tiltak som treffer best mulig.

At Orkland Kommune selv har god økonomistyring og likviditet, er viktig for å hjelpe alle deler av samfunnet gjennom denne krisen. Myndighetene har uttalt at kommunen skal kompenseres for inntektsfall og mindre skatteinntekter. I tillegge er første pakke til Fylkesmennenes skjønnsmidler klare for kommuner som trenger det.

Gjennom Høyres spørsmål til Rådmannen i forrige formannskapsmøte, ble det formidlet at regnskapstallene fra 2019 tilsier et mindreforbruk på nesten 20 millioner fra de 4 kommunen som nå er blitt en. I tillegg kunne Rådmannen bekrefte at kommunen allerede har mottatt 6,5 millioner i skjønnsmidler fra Fylkesmannen som ikke er relatert til denne krisa.

Orkland Høyre mener kommunen har økonomi og likviditet til å bidra til lokalt næringsliv gjennom denne ekstraordinære situasjonen.

Vi vil derfor fremme og foreslå følgende tiltak i neste Formannskap:

1. Sette av økonomiske midler til nærings og kulturliv tilsvarende minimum 10 millioner kroner.
  2. Utsette innkreving av kommunale avgifter i eksempelvis 3 mnd til de bedriftene som ber om det.
  3. Sikre at søknader om økonomisk støtte til kultur, idrett og arrangementer blir utbetalt, selv om arrangementet ikke blir gjennomført. Søknader som ligger til behandling og som forventes støtte, bør også utbetales.
  4. Bidra til tilrettelegging for økt rådgiving og bistand til å løse økonomiske utfordringer for særlig de minste bedriftene i kommunen.
  5. Sikre framdrift av planlagte og igangsatte byggeprosjekt.
  6. Skaffe en oversikt over hvilke kommunale reperasjons og vedlikeholdsprosjekt som kan forseres.
  7. Gå i dialog med reiselivsnæring i kommunen for å legge en plan for hvordan man raskest mulig kan komme tilbake til normal tilstand etter krisa.
  8. Så raskt som mulig normalisere kommunal og politisk saksgang som berører lokalt næringsliv.
  9. Opprette lokalt kontaktpunkt for lokale studenter og lærlinger som trenger bistand til enten økonomiske eller praktiske utfordringer knyttet til krisa.
  10. Raskt identifisere digitale flaskehalser for lokalt næringsliv, og søke å finne praktiske løsninger.

Forslagene er ment som innspill til bred politisk diskusjon og vi håper Ordfører vil legge til rette for dette snarest mulig.

Hilsen

Orkland Høyres Kommunestyregruppe