Hvorfor stemme Ørland Høyre?

Det er viktig for oss at du vet hvorfor du skal stemme Høyre i Ørland kommune – så les hvorfor her 👇

1. HELSE OG OMSORG

Ørland Høyre vil sikre alle eldre en god og verdig eldreomsorg, tilpasset egne behov. Vi vil skape et mer aldersvennlig samfunn for de eldre og deres pårørende gjennom avlastningstilbud, pårørendekurs og samtaletilbud.
Tjenestetilbudet for familier med barn og voksne som har spesielle behov må videreutvikles. Vi skal ta vare på de mest sårbare ved å gi god psykisk helsehjelp på rett sted til rett tid. Øke kompetansen og bruken av velferdsteknologi.

• Realisere nytt helsebygg.
  • Styrke helsetjenesten for ungdom.
  • Gjeninnføre eldrelos i kommunen.
  • Styrke demensomsorgen og kontakten opp mot pårørende
  • Forbedring av boliger innen tjenesten for å sikre et godt bomiljø for brukerne.
  • Styrke hjemmebasert omsorg.

2. OPPVEKST OG UTDANNING

Ørland Høyre vil ha en bedre sammenheng gjennom hele utdanningsløpet. Tidlig innsats i barnehage og skole, med kvalifiserte lærere og ledere, en god skoletjeneste er viktige virkemidler.

• Styrke forebyggende arbeid mot mobbing.
  • Å legge til rette for at flest mulig lærere tar etter- og videreutdanning.
  • Styrke de praktiske og estetiske fagene.
  • Helårsåpne barnehager og SFO
  • Like vilkår for private og offentlige barnehager.

3. ARBEIDS- OG NÆRINGSLIV

Vi vil møte nye ideer og utfordringer med et positivt grunnsyn og bidra til en god balanse mellom næringsinteresser og miljøhensyn. Dette for å bidra til å sikre lønnssom og bærekraftig vekst i hele kommunen. Samle kommunens næringsapparat under samme paraply og lokalisere de i næringens hus.

• Bidra til større forutsigbarhet for næringslivet i hele kommunen.
  • Vektlegge næringslivets behov i areal og reguleringssaker.
  • Redusere byråkratiet og saksbehandlingstid.
  • Primært bruke lokale leverandører og lokalt næringsliv.
  • Målrettet tilrettelegging for virksomheter innen blå sektor.

4. IDRETT, KULTUR OG FRIVILLLIGHET

Vi vil gi et bredt tilbud til våre innbyggere. Frivilligheten er en bærebjelke i lokalsamfunnet og et vesentlig bidrag til trivsel, godt felleskap og økt bolyst. Sikre et mangfoldig kulturliv som er tilgjengelig for alle. Å delta i frivillig aktivitet har samtidig store folkehelsegevinster for alle lag av folket, fysisk så vel som psykisk.

• Få ungdommen tilbake til idrett og kultur.
  • Sikre videre drift av Ungdommens Hus og ungdomsrådet som ungdommens arenaer.
  • Sikre fri hus- og hall leie til idrett, musikk og kulturaktiviteter for barn og unge under 16år.
  • Tilrettelegge aktiviteter innen idrett og kultur for alle i kommunen, spesifikt innflyttere og innvandrere.

5. SAMFERDSEL

En fortsatt god ferge og båtforbindelse er en forutsetning for bo og arbeidsmarkedene i regionen sammen. Støtte realiseringen av Fosenbrua og utbedring av FV 710 Orkanger – Valset gjennom Orkdalspakken.

• Sikre fortsatt flyrutetilbud Ørland-Gardermoen og gode rammevilkår for videre drift av Ørland Lufthavn (FOT-rutene).
  • Støtte realisering av Stjørnfjord-forbindelsen for å styrke bo og arbeidsmarkedene i regionen.
  • Styrke kollektivtilbudet med god bussforbindelse mellom Bjugn, Brekstad og omlandet.
  • Jobbe for gang og sykkelstier med tanke på den nye skolestrukturen.
  • Sikre godt vedlikehold og trygge veier i hele kommunen.

6. FORSVAR, BEREDSKAP OG SIKKERHET

Styrke kommunens satsning på totalforsvaret, herunder Forsvar, politi, redningsetater og sivilforsvaret. Satsing på beredskap verdig en forsvarskommune med Norges kampflybase.

• Øke kommunens kompetanse innen sivil beredskap forebyggende sikkerhet.
  • Opprette tilflytterteam for innbyggere.
  • Styrke og utnytte Forsvarets virksomhet til det beste for utviklingen i lokalsamfunnet og regionen.
  • Videreutvikle det sivil-militære samarbeidet.

7. LANDBRUK

Norsk landbruk jobber for å bli mer bærekraftig frem mot 2030. Å produsere næringsrik og trygg mat til forbrukeren er en de lav samfunnsoppdraget og krever en lokal innsats. Ørland kommune har svært gode landbruksarealer og et aktivt landbruksmiljø som må videreutvikles.

• Fortsette allerede spredt bebyggelse fremfor åpning av flere nye boligområder. Sentrumsnær boligbygging er god miljøpolitikk og bidrar til å ta vare på den verdifulle dyrkajorden.
  • Styrke privat eiendomsrett og yte full erstatning ved offentlige inngrep.
  • Sikre et aktivt landbruk i rød støysone.
  • Yte støtte til nydyrking av 2da av per da nedbygget jordbruksareal.
  • Fremsnakke alle lokale produsenter som lager lokal mat og alle de gode produkter som tilbys. Det er bærekraft.

8. KLIMA, ENERGI OG BÆREKRAFT

Bidra til en klimanøytral kommune med fokus på energi og bærekraft. Alt tyder på at det vil bli lang sterkere vekst i kraftforbruket i de kommende årene som følge av økt privat forbruk og industrietableringer i kommunen. Se på utvikling av nye muligheter for utvikling av kommende krafbehov, effektivisere fremdriften av nye. Vi har ikke nok kraft å tilby kommunen fra 2027.

• Jobbe frem alternative energimuligheter.
  • Bedre resirkulering / gjenbruk av materiell.
  • Kutte 50% av utslippene i Ørland innen 2030.

9. DU SKAL BEHOLDE MER AV EGEN INNTEKT

Eiendomsskatt og kommunale avgifter skal holdes nede. Når det meste blir dyrere og renten øker, må politikerne prioritere bedre fremfor å øke skatter og avgifter. Dine skattepenger skal brukes på en klok måte.