Besøk hos Waterwell AS

Mandag 3. april var ordførerkandidat Adrian Tollefsen på besøk hos gründerbedriften Waterwell AS i Hokksund. På agendaen stod først og fremst presentasjon av bedriften og produktet Waterwell. Det ble også tid til omvisning, en test av systemet – og en diskusjon om arbeidet med grunderbedrifter i Øvre Eiker.

Fra venstre: Daglig leder i Waterwell AS Bjørn Solheim og Ordførerkandidat Adrian W. K. Tollefsen

Vann av ypperste kvalitet

Først av alt: Waterwell AS er en liten, men viktig bedrift som produserer og selger vanndispenseren Waterwell. Dette er en nyutviklet vannmaskin som gir brukeren både vann med og uten kullsyre – og med valgfri smak. Du kan også velge blant flere mineraler – og til og med et hint av koffein – om du er svoren kaffedrikker, men ønsker et sunnere alternativ.

«Dette er egentlig en intelligent vanndispenser som leverer avkjølt, filtrert og friskt vann til de som har en flaske» forteller Bjørn Solheim i Waterwell AS.

Lokalt vann med filtrering

Maskinen leverer vann fra den lokale vannkilden. Alt man trenger er en vanntilkobling og en stikkontakt i nærheten.

«Vi er i en vekstfase. Da trenger vi en kommune som er med på laget. Vi trenger fora for diskusjon, samarbeid og dialog» sier daglig leder Bjørn Solheim.

Næring i Øvre Eiker

Utover selve produktet ble det også tid til å snakke om næeingsplanarbeidet i Øvre Eiker.

Sist Høyre satt ved makten rullet vi ut en omfattende næringsplan – med finansiering til en rekke store og små tiltak. Ett av disse var en satsning på næringskonsulent og en egen satsning på grundere. Både i form av en egen handlingsplan, egne gründerkontorer og oppstartstilskudd. Også en egen næringskonsulent hadde kommunen fram til 2019.

«Det er klart det var viktig å sette i gang et slikt arbeid. Dessverre ble ikke denne planen rullert i 2018. Får å få til det er man avhengig av et flertall i kommunestyret – og det har vi ikke hatt siden da, men det har vi tenkt å gjøre noe med» sier ordførerkandidat Adrian Tollefsen

Fornyet satsning på de små gründernæringene

Høyre har alle planer om å komme i posisjon etter valget i høst – og da vil vi rullere næringsplanen. Det er på tide å fornye satsningen på lokale arbeidsplasser og grunderbedrifter gjennom nye tiltak for næringslivet i Øvre Eiker.

«I disse dager rulleres en mindre handlingsplan i kommunestyret, men denne er uten finansiering og i realiteten ganske så lett.»

«Kommer Høyre i posisjon etter valget så loves en full rullering av en mer omfattende plan, og da vil det legges flere virkningsfulle tiltak på bordet for lokale bedrifter» forteller Tollefsen.

Videre forteller Tollefsen at det skal avsettes betydelige midler til næringsutvikling og gjennomføring av alle de tiltakene som vil følge en slik plan.

Tollefsen avslutter med å si at det igjen er på tide å få fart på næringsutviklingen i Øvre Eiker – og fokusere på et bredt spekter av virksomheter. Han avslutter med et lite stikk til dagens regjeringspartier.

«Det er kun gjennom gode driftsforhold, lokal satsning på god tilrettelegging og lavere skatter for bedriftene – at lokale bedrifter blomster, skaper arbeidsplasser og i sum bidrar mer i til samfunnet enn hva dagens regime legger opp til. Å ta mer skatt fører til mindre vekst – og i sum mindre skatt til fellesskapet».