Besøk hos Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Leder av Øvre Eiker Høyre Emil A. Bellen Nordahl var på besøk hos Stiftelsen Norsk Luftambulanse etter å ha bli invitert dit for å få vite mer om stiftelsen og dens enormt viktige arbeid.

Fra venstre: Seniorrådgiver i Stiftelsen Norsk Luftambulanse Sten Magne Berglund, Leder i Øvre Eiker Høyre Emil A. Bellen Nordahl

Emil Nordahl fikk en nøye gjennomgang av hva Stiftelsen Norsk Luftambulanse er og hvilke viktige oppgaver de holder på med i Norge. Det ble grundig presentasjon fra Seniorrådgiver Sten Magne Berglund om stiftelsens problemer og løsninger for fremtiden.

«Denne stiftelsen er livreddende, og jeg er utrolig glad for at dere finnes», sa Emil under besøket.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse jobber for at alle som er akutt syke og alvorlig skadde skal få raskere og riktigere medisinsk hjelp, uansett hvor i Norge de er.

De er en ideell organisasjon som jobber for å flytte avansert livreddende medisinsk behandling ut til pasienten. I over 40 år har de talt pasientenes sak og sørget for nye løsninger. Over 300 000 støttemedlemmer og bedrifter er med på folkedugnaden om å utvikle luftambulansetjenesten til å bli enda bedre.

Historien

I 1979 startet lege og pionér Jens Moe den norske luftambulansetjenesten på dugnad. Sammen med en gjeng ildsjeler, satset han hus og hjem, tok opp lån og kjøpte inn et helikopter til privat utrykning. Det ble starten på en lang kamp for å etablere det som i dag er blant verdens beste legehelikoptertjenester. Men de er ikke i mål. Og de taler fortsatt pasientenes sak, for ikke alle har like god og rask tilgang på akuttmedisinsk hjelp når det står om liv eller død.

Organisasjonen

Stiftelsen sitt datterselskap Norsk Luftambulanse Helikopter er operatør på alle landets tretten legehelikopterbaser. Det operative gjøres på oppdrag for den statlige Luftambulansetjenesten HF. Tjenesten er offentlig finansiert. Eierstrukturen gjør at stiftelsen har en unik mulighet til å se hva som bør forbedres, og å teste og ta i bruk nyvinninger i tjenesten. I tillegg eier stiftelsen datterselskapet Norsk Luftambulanse Teknologi, som eier flere luftambulansebygg, og samtidig utvikler og drifter teknologi til bruk i akuttmedisinsk tjeneste.

Anbefaling!

Både Seniorrådgiver i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Sten Magne Berglund og Leder i Øvre Eiker Høyre, Emil A. Bellen Nordahl anbefaler alle og laste ned appen «Hjelp 113».

Akutte situasjoner er ofte uoversiktlige. Mange blir stressa og glemmer hva man skal ringe. Derfor lagde stiftelsen nødappen «Hjelp 113». Den samler alle nødnumrene på ett sted, viser deg koordinatene dine og hvor nærmeste hjertestarter befinner seg til enhver tid. Appen skal hjelpe deg å varsle raskt til riktig nødetat når noe skjer. Det kan spare viktig tid.