En godt bevart hemmelighet

Bor du i Ormåsen? – en hemmelig gangvei til Vestfossen som allerede er der

Hanne Lyngaas

Som innbygger i Vestfossen med to voksne barn som tidligere har gått på Ormåsen barneskole på begynnelsen av 2000 tallet, er det flott å se alt livet som blomster blant innbyggere i Ormåsen.

Men utviklingen av Ormåsen har også en bakside. Trafikkbildet opp og ned bakken til byggefeltet har ført til at man ikke lenger ønsker å benytte denne veien til sykling eller apostlenes hester.

Jeg er selv ivrig bruker av det flotte friluftsområdet sommer som vinter og bor slik til at jeg kan gå rett ut hjemmefra og gå trygt til Ormåsen og videre innover helt til Junger om jeg ønsker det. Området er rikt på bær og sopp hele sommer og høsten. Videre stimulerer området til sykling, turorientering, bading og fisking. På vinteren er Ormåsen et av de fineste utfartsstedene for langrenn.

Men det er ikke det etablerte friluftslivet dette innlegget skal handle om. Ormåsen er en del av Vestfossen. Hver dag busser ungdom ned til Vestfossen sentrum der de har sin skolegang. Mange kommuner er opptatt av en infrastruktur som bygger fine overganger mellom bydeler ved gangveier og rekreasjonsområdet alle innbyggere kan benytte.

Det er en godt bevart hemmelighet at Ormåsen har en av kommunens fineste toveis labbeløyper uten biltrafikk fra Ormåsen og ned til Vestfossen sentrum. Løypen starter inn ved gangveien nedenfor Rema og innover skogen et stykke før den svinger nedover en skogsbilvei og videre ned på et etablert veinett. Herfra har man nydelig utsikt over kulturlandskapet i Vestfossen samtidig som man har tett kontakt med naturen. Løypenettet slutter i Leirdalen og krysser Gamle Kongsbergvei videre ned til Vestfossen sentrum.

Øvre Eiker Høyre var med å bevilge midler for utredning av en gang og sykkel eller turvei fra Ormåsen til Vestfossen i 2019. Vi står fortsatt trygt i dette kravet i programmet vårt, at vi ønsker et slikt tilbud etablert de neste årene.

Hvorfor er dette viktig for Høyre? Vi i Høyre tror på økt utvikling i Øvre Eiker for fysisk aktivitet, muligheter for å kunne transportere seg selv eller andre med sykkel eller barnevogn mellom tettsteder. Mange i Ormåsen har sin skolehverdag, lege, daglige handling eller kafé-besøk i Vestfossen.

En trygg turvei som jeg løfter opp et eksempel på her vil bli en attraktiv løsning for å minske biltrafikk, utvikle naturopplevelser og møteplasser sammen med fysisk aktivitet i nærheten av naturen mellom to av våre største lokalsamfunn på en trygg og effektiv måte.

Det beste med denne løsningen vi ønsker å få til, er at den nesten allerede er der. Du kan teste den ut allerede i helgen. Se etter vårtegn, skue utover kulturlandskapet, være turist i egen kommune og muligens nyte en kaffe i et av utsalgstedene i Vestfossen. Vi i Øvre Eiker Høyre skal fortsette å jobbe for at vi får en til trygg og god sykkel og turvei med de rette fasiliteter og krav som bidrar til en god brukeropplevelse hele året.

Hvis du ønsker en satsning på gang- og sykkelvei, eller turvei mellom Ormåsen og Vestfossen, så vil jeg anbefale deg å lete etter lista til Høyre i valglokalene den 11. september.