Fakta om salget av Øvre Eiker fiber
Dette handler ikke om ideologi. Det handler om ansvar. Ansvar for kommunens økonomi, for innbyggernes tjenester og for fremtidens handlingsrom. I en tid med stramme rammer og manglende statlige overføringer, må vi bruke de virkemidlene vi har, og ta grep som påvirker tjenestene i minst mulig grad.

I debatten om et mulig salg av Eiker Fiber har Senterpartiet valgt å spre usikkerhet om både prosessen og de økonomiske gevinstene. Det er uheldig. Innbyggerne fortjener et faktabasert og helhetlig bilde – ikke retorikk som undergraver nødvendige grep for å sikre kommunens økonomi.
Øvre Eiker står overfor krevende omstillinger for å komme i budsjettbalanse. Uten tiltak vil det gå ut over tjenestene våre. Derfor må vi bruke de virkemidlene vi har, ett av de er å redusere renteutgiftene ved å betale ned gjeld. Salg av Eiker Fiber vil frigjøre kapital som kan brukes nettopp til dette. Det er god økonomisk styring.
Senterpartiet hevder at den økonomiske gevinsten er usikker. Det stemmer ikke. Beregningene bygger på profesjonelle, eksterne verdivurderinger fra uavhengige aktører med kompetanse på selskapsverdi og transaksjoner. Estimert salgssum er unntatt offentlighet av hensyn til forhandlinger, men det betyr ikke at tallene er tatt ut av løse luften. De er basert på grundige analyser, sammenlignbare transaksjoner og realistiske markedsforventninger.
De tallene vi faktisk kan diskutere, er regnskapene til Eiker Fiber og konsernet som helhet. I 2024 leverte Eiker Energi konsern et årsresultat på 20,5 millioner kroner. Eiker Fiber bidro med 1,8 millioner – under 10 prosent. Kommunen tok ut 10 millioner i utbytte, basert på konsernets samlede resultat. Det betyr at utbytteforventningen ikke nødvendigvis må justeres selv om Eiker Fiber selges.
Ja, det finnes risikomomenter – som ved alle økonomiske beslutninger. Det er nettopp derfor vi har fått utarbeidet en grundig rapport fra Analysys Mason. Den viser at Eiker Fiber teknisk sett kan selges, og at risikoene er håndterbare. Rapporten gir innsikt, ikke konklusjoner. Den gir oss et bedre grunnlag for å gjennomføre et ansvarlig salg, ikke et påskudd for å stoppe prosessen.
Hva selskapet faktisk er verdt, vil markedet avgjøre. Vår oppgave som politikere er å ta stilling til om vi ønsker å selge. Å bruke rapportens omtale av risiko som et argument for å ikke gå videre i salgsprosessen, er å misforstå dens funksjon.
Høyre mener også at kommunen ikke nødvendigvis er den beste eieren av et kommersielt selskap. Vår kjerneoppgave er å levere gode velferdstjenester – ikke å drive forretning. Ved å selge til en aktør med kompetanse og investeringsvilje, kan selskapet utvikles videre, samtidig som kommunen får styrket sin økonomi.
Dette handler ikke om ideologi. Det handler om ansvar. Ansvar for kommunens økonomi, for innbyggernes tjenester og for fremtidens handlingsrom. I en tid med stramme rammer og manglende statlige overføringer, må vi bruke de virkemidlene vi har, og ta grep som påvirker tjenestene i minst mulig grad.