Har du kastet klær i restavfallet i det siste?

Alle tar noen «røsk» i skapet og kvitter seg med klær de ikke bruker av og til. Men hvordan kvitter du deg med det? Gir du det bort, legger det i UFF-boksen, selger du det på FINN eller kaster du det i søpla?

Sine Frødin

Visste du at det dagens regler for innsamling av brukte tekstiler ikke regnes som avfallhåndtering? Det er frivillige og humanitære organisasjoner som ivaretar dette, ikke det offentlige. Som i utgangspunktet jo er veldig fint i et Høyreperspektiv. Men det løser ikke de store mengdene med tekstiler som IKKE kan brukes på nytt slik de er. Hver av oss kaster hvert år rundt 10 kilo med tekstiler, klær og sko i restavfallet.

Men er det noe problem med tekstiler da? Ja. På 10 år har kjøp av klær og donering til humanitære organisasjoner økt 50%. Vi har gode returordninger for tekstiler, men mer enn halvparten av de brukte tekstilene havner i restsøpla og under 1 % av folk i Norge har henteordning for tekstilavfall i dag. Bare 3% av tekstiler som samles inn blir brukt på nytt, resten eksporteres ut av landet.

Tekstiler har lenge vært en stor utfordring i sorteringsmaskiner for restavfall og det finnes ikke gode løsninger for gjenvinning, sortering og gjenbruk av tekstiler i Norge – enda. Tekstilfibre setter seg fast i maskinene og medfører mye plunder fordi maskinene stopper. Et annet problem er at det mangler god nok teknologi til å resirkulere fibre fra brukte tekstiler, og svært få alternativer til gjenbruk, forbrenning og deponi.

Så er det en ting til; Innen 2025 skal vi har innført innsamling av tekstiler i Norge, som en del av EØS-avtalen. Det er bare ett og et halvt år til!

Høyre er opptatt av verdiskapning – også grønn verdiskapning og sirkulærøkonomi. For tekstiler betyr dette innsamling, ombruk, reparasjon og gjenvinning. I dag pågår det et nasjonalt prøveprosjekt for innsamling av brukbare og ødelagte tekstiler, og i vårt fylke kan klær kan leveres i poser på gjenvinningsstasjonen sortert etter om de er brukbare eller ikke i Drammen, Lier, Modum, Sigdal og Øvre Eiker fram til juli 2023. Innsamlingsløsninger er ett av de viktige områdene å jobbe med, et annet er hva som gjøres med tekstilene når de er samlet inn.

Det grønne skiftet engasjerer meg. Det er ikke «de andre» der ute et sted som må gjøre noe, det er «meg og mitt». Og det kan starte lokalt, gjerne nedenfra og opp. I Buskeruds kommuner kan vi vedta ambisiøse mål for lokal tekstilgjenvinning! Det finnes løsninger for dette, og mitt ønske er at Buskerud går foran og viser vei i samarbeid med frivillige organisasjoner og næringsliv. Det kan for eksempel være henteordninger lik hageavfallsordningen, egen avfallsbeholder til tekstiler til husholdninger sammen med de etablerte avfallsbeholderne eller leveringsordning på gjenvinningsstasjonene. I samarbeid med frivilligheten og næringsliv kan det handle om ombruk, for eksempel å lage nytt av brukt (redesign) eller reparasjonskafe.

Jeg ønsker at vi innen 2024 får på plass returordninger som gjør det enklere for husholdninger å sortere tekstiler og dermed få ned tekstiler i restsøpla. En kjempebonus hadde vært om Buskerud også viste vei innen grønn innovasjon og gjenvinning i samarbeid med forsknings- og kompetansesentre, næringsliv og frivillige organisasjoner. For vi i Høyre vil kutte utslipp, ikke utviklingen. Vi vil være foran i utviklingen av en grønn økonomi som utnytter ressursene bedre!