Nytt styre i Øvre Eiker Unge Høyre

Øvre Eiker Unge Høyre gjennomførte årsmøte torsdag den 17. november. Der ble et nytt engasjert styre valgt, som er klare for å vinne valget med Øvre Eiker Høyre!

Fra venstre: avtroppende leder Emil A. Bellen Nordahl, 1. nestleder Andreas Aronsen, leder Caroline Halmrast, 2. nestleder Maja Traet-Akermann

Vel gjennomført årsmøte i Øvre Eiker Unge Høyre

Øvre Eiker Unge Høyre gjennomførte årsmøte torsdag den 17. november. Årsberetning og regnskap ble vedtatt uten noen merknader. Der ble et nytt engasjert styre enstemmig valgt. Et styre som er klare for å vinne valget med Øvre Eiker Høyre!

Historien

Øvre Eiker Unge Høyre har sine røtter tilbake til 60-tallet. På slutten av 60-tallet og noe inn på 70-tallet besto styret i Øvre Eiker Unge Høyre av blant andre Hans Kristian Sveaas, Karin Lieng, Kristin Braathen og Dag Kirkebøen. Deretter har både Bjørn Loe Nyhus, Pål Strand og Tine Teigen ledet lokalforeningen, før den i 2011 ble en del av Eiker Unge Høyre, og deretter en del av Drammen Unge Høyre. Foreningen ble reetablert 5. august 2021, med nå tidligere leder Emil A. Bellen Nordahl i spissen.

Klubben er gitt videre

Emil A. Bellen Nordahl gikk på dette møtet av som lokalforeningsleder, og stiller som kandidat til kommunestyret.

«Nå er det på tide å slippe til Caroline som leder. Hun er klar som et egg – og jeg er helt sikker på at dette vervet er i de beste hender med god støtte fra Andreas og Maja. Det kan også være at moderforeningen trenger flere hender med erfaring fra Unge Høyre – og da er jeg klar til et hvert oppdrag i Høyre.» – sa Emil under møtet.

Caroline Halmrast fra Hokksund går nå på videregående og er naturlig nok svært opptatt av utdanningspolitikk – og som Emil påpekte også veldig klar for jobben som leder av Øvre Eiker Unge Høyre.
«Jeg er opptatt av at skolene i Øvre Eiker skal være det beste for elevene. Mange elever bruker mye av tida si på skolen, så det er en selvfølge at dette må være bra! Både skolens innhold og bygg!» – svarer Caroline

Det er ikke rart at Caroline engasjerer seg i politikken, for det ligger politisk blod i årene til Caroline. Carolines oldefar – Gudbrand Halmrast – var ordfører på Krødsherad.

Sammen om en god og bærekraftig kommune

Andreas Aronsen fra Vestfossen går på Vestfossen Ungdomsskole og ble valgt til første nestleder. Hans viktigste sak er at vi jobber sammen om både utfordringer og løsninger i Øvre Eiker -og at vi hører godt etter på hva ungdomsrådet og ungdommen har å si i kommunen. «Det er bare sammen med – og i fellesskap med andre – at gode tjenester kan skapes.» – sier 1. nestleder Andreas.

Han legger til at det er viktig å slippe de unge til, og sørge for at generasjoner møtes på tvers. Da har man med både historikk – og framtidssyn. Det ligger også politisk blod i årene på Andreas. Så det er ikke rart at interessen er stor innenfor politikken.
For Andreas Aronsen sin tippoldefar, Ragnar Hakavik, var den første varaordføreren etter krigen – og ble deretter ordfører fra 1949 til 1956 i Øvre Eiker.

Som andre nestleder ble Maja Traet-Akermann valgt, og hun er også klar for vervet. «Skolen er også en viktig sak for meg, men jeg er også opptatt av matsvinn. Jeg tipper det er mange muligheter for å bli enda bedre på det i Øvre Eiker. I løpet av et år kaster vi svært mye spiselig mat, som kunne vært spist og slik sett spart både miljø og penger.» nevner nyvalgt 2. nestleder Maja.

Alle som deltok på møtet, var skjønt enige om at Øvre Eiker Unge Høyre nå er i de beste hender. Og at Øvre Eiker Unge Høyre skal vinne valget, sammen med Øvre Eiker Høyre!

Avtroppende leder Emil A. Bellen Nordahl overrekker formannsklubben til nyvalgt leder Caroline Halmrast. Fornøyd ordførerkandidat Adrian Wilhelm Kjølø Tollefsen i bakgrunn.