Ormåsen – stedet i det grønne

Vi tror vi snakker for alle partier når vi sier vi i Øvre Eiker ikke bare er åpne for, men også ønsker en konstruktiv dialog i utviklingen av våre tettsteder. Innbygger-engasjement og initiativ er faktisk helt avgjørende for å sikre at en bygd som Øvre Eiker utvikler seg på best mulige måte.

Topp 5 Øvre Eiker Høyre: Emil A. Bellen Nordahl, Marianne Werp, Adrian W. K. Tollefsen, Hans Kristian Sveaas, Hanne Lyngaas

Først og fremst ønsker Øvre Eiker Høyre å takke innbyggerne på Ormåsen for deres sterke engasjement for stedet i det grønne. Innbygger-engasjementet på Ormåsen har vært – og er – sterkt, noe som bidrar til å gjøre både behov og ønsker synlig for kommunestyret.

Vi som politikere forstår godt at det er ulike meninger om Ormåsen-utbyggingen. Utbyggingen av B4 og B5 berører mange interesser, både natur, friluftsliv, skole og barnehage.

VI tror vi snakker for alle partier når vi sier vi i Øvre Eiker ikke bare er åpne for, men også ønsker en konstruktiv dialog i utviklingen av våre tettsteder. Innbygger-engasjement og initiativ er faktisk helt avgjørende for å sikre at en bygd som Øvre Eiker utvikler seg på best mulige måte.

Utvikling er en krevende øvelse

Øvre Eiker er en landbruksbygd bestående av store LNF-områder med skog og dyrket mark. Øvre Eiker setter vern av matjordsressursene i kommunen høyt. Det er verken anledning til – eller ønskelig – å bygge matjorden ned. Fortetting av eksisterende sentrumsområder er et alternativ vi allerede gjør det vi kan av, men dette er ikke nok for å møte forventet vekst. Dette gjør at også hensiktsmessige skogsarealer må tas i bruk til boligbygging. Det er et voldsomt behov i Øvre Eiker for eneboliger – og da må vi nytte de arealene som allerede er avsatt – deriblant Ormåsen. Å åpne nye skogområder i dag er nær umulig.

Statsforvalteren henviser oss til de arealer som allerede er i utvikling – og ett av disse ganske få områdene er nettopp Ormåsen.

Sterk vekst i Øvre Eiker

Øvre Eiker vokser med nær 2% i året – og er i en relativ særstilling i forhold til mange andre kommuner. Folk vil bo i Øvre Eiker, de vil bo nær skogen og de vil bo i enebolig. Dette skaper et stort press på å utvikle og utvide områder som Ormåsen fordi Ormåsen har alle de kvaliteter som gjør det attraktivt å bo der. Da gjelder det å finne balansen mellom videre utvikling og hensynet til de som allerede bor der. Dette fordrer et godt samarbeid for å sikre at eventuelle fremtidige utviklingsplaner for området er bærekraftige og hensynsfulle mot både beboere, miljø og infrastruktur.

Områdeplan

Blant annet har Høyre, FrP, KrF og Venstre tatt initiativ til en omfattende områdeplan for Ormåsen som skal ta hensyn til alle utfordringer knyttet til videre utbygging, infrastruktur, skole og barnehage for å nevne noe. Inntil dette er på plass skal det ikke bygges mer på Ormåsen. Høyre har allerede programfestet en ny utbyggingsretning uten B8-B10 og vil forholde seg til dette i det videre planarbeidet.

Områdeplanen er et direkte resultat av innbyggernes engasjement, og noe vi har satt stor pris på. Det jobbes med denne omfattende planen som etter hvert vil komme til behandling i kommunestyret. Planen vil legges ut på høring slik at innbyggere og grendeutvalg kan gi sine innspill. Måler er at planen skal ta høyde for de innspill og ønsker innbyggerne har – og vi har stor tro på at dette vil føre til en samlet og planmessig videreutvikling av Ormåsen, også når det gjelder tyngre infrastruktur.

En forutsetning for Høyre er at planen vil inneholde en løsning på ny nedføringsvei, sterkere tilknytning til Hokksund og en varig og skikkelig løsning på gang og sykkelvei-problematikken. Det har ikke stått på politikerne å få på plass en gang- og sykkelvei, men det er et komplisert prosjekt å få planlagt. Nåtidens krav til stigning og utforming og grunneiernes syn på saken for å nevne noe, gjør prosessen mer tidkrevende enn ønskelig. Vårt mål er at områdeplanen skal finne løsninger på dette og gjøre det mulig å gjennomføre.

Utbygging av skole og barnehage

Høyre har vært pådriver for å bygge ut skole og barnehage. Sammen med FrP, KrF og Venstre – og med støtte fra Sp – har vi fått gjennomslag for å bygge ut skole og barnehage, så langt for 51 millioner kroner. Når områdeplanen er på plass og vi har en samlet plan for Ormåsen – vil midler til gang- og sykkelvei også komme.

Stedet er ikke verken Vestfossen eller Hokksund, det er Ormåsen

For Ormåsens befolkning er stedsidentiteten viktig. Vi gjør alt vi kan for å understøtte dette. I dette ligger blant annet ønsket om et eget postnummer. Høyre støtter ønsket om et eget postnummer for Ormåsen, dette er imidlertid et statlig anliggende. Vi har flere ganger forsøkt, men skal forsøke igjen – helt til vi lykkes med å opprette et eget postnummer for Ormåsen.

Vi tror på at denne områdeplanen vil gi muligheten til å sørge for at fremtidige utviklingsplaner for Ormåsen sees i sammenheng med både kapasitet på skole, barnehage, infrastruktur og at den så langt det er mulig, er i tråd med de ønsker og behov som er uttrykt av interessenter og beboere i Ormåsen. Vi har merket oss ønsket om en tettere tilknytning til Hokksund – og at en tilførselsvei for både kollektiv, gange, sykkel og tur i så måte bør gå denne veien.

Ved å sørge for en samlet og omforent plan for Ormåsen, ønsker Høyre å sikre at vi unngår en prosess tilsvarende prosessen rundt B4 og B5.

Det tror vi at vi alle er skjønt enige om.

Med vennlig hilsen,

Øvre Eiker Høyre