Vel gjennomført kandidatsamling

Rundt 20 av Øvre Eiker Høyres kandidater til kommunestyret samlet seg søndag 16. april på Fossesholm Herregård for den 2. kandidatsamlingen i 2023. Denne gangen handlet samlingen om Høyres Ideologi og kommunestyrets oppbygning og oppgaver.

Øvre Eiker Høyres kandidater – Fra venstre bak: Thomas Haug, Sine Frødin, Jørn O. Kvilhaug, Emil A. Bellen Nordahl, Eivind Molven, Anders Kjøll, Kim J. Lande, Helge Chr. Aaby, Merete Furuheim Fjeringstad, Tina-Helene Kolbræk Fra venstre foran: Caroline Halmrast, Anniken Krekling-Sandum, Hanne Lyngaas, Marianne Werp, Adrian W. K. Tollefsen, Hans Kristian Sveaas, Hans Bernhard Sollie, Gudveig Bellen Nordahl

Søndag 16. april var det duket for Øvre Eiker Høyres 2. kandidatsamling. På idylliske Fossesholm Herregård i Vestfossen.

Nærmere 20 kandidater samlet seg for å få med seg samlingen, som besto av foredrag om Høyres ideologi og Kommunestyrets oppbygning og oppgaver.

Første bolk av programmet var Høyres ideologi, her fikk Øvre Eiker Høyre storfint besøk fra Buskerud Høyres 3. kandidat og Kongsberg Høyres nestleder Simen Murud. Han holdt et strålende foredrag om Høyre som parti og som politisk verksted. Han fortalte forsamlingen om Høyres tre hovedverdier/prinsipper, de tre prinsippene som forener partiet Høyre:

• Troen på enkeltmennesket
  • Grenser for politikk og politikernes innblanding i dagliglivet
  • Eindomsrett

Dette var tre verdier som alle i salen var skjønt enige med Simen Murud om.

Fra venstre: Leder Emil A. Bellen Nordahl, Ordførerkandidat Adrian W. K. Tollefsen, Gjest Simen Murud fra Kongsberg og Buskerud Høyre

Simen Murud fikk en god, rungende applaus og en flaske vin som en takk fra Øvre Eiker Høyre.

Etter et meget godt foredrag om ideologi, sto lunsj og fotografering på programmet. Forsamlingen ble servert snitter av ypperste kvalitet og gode politiske samtaler.

Fotografering av kandidatene var også en del av programmet. Det var Øvre Eiker Unge Høyres 1. nestleder Andreas Aronsen som sto for fotograferingen. Det ble både «knipset» portrettbilder og gruppebilder.

1. nestleder i Øvre Eiker Unge Høyre Andreas Aronsen som tar portrettbilder av Ordførerkandidat Adrian Tollefsen

Her er noen av «blinkskuddene» som ble tatt:

Øvre Eiker Høyres 1. og 2. kandidat

Videre, etter fotograferingen startet den siste foredragsbolken som vi kalte for Kommunestyret. Vi startet med et foredrag holdt av gruppeleder Marianne Werp – «Generelt – kommunestyrets oppbygning», som tok seg av det generelle med kommunestyret og dens oppgaver, samt dens oppbygning. Videre gikk vi til foredrag nummer to «Utvalg 1 – Plan» som også Marianne som medlem av planutvalget tok. Et foredrag som tok for seg det politiske utvalget for Plan som Øvre Eiker Kommune har.

Videre gikk turen til foredrag 3 i denne bolken, «Utvalg 2 – Oppvekst» holdt av Kommunestyrerepresentant Sine Frødin som er medlem av Oppvekstutvalget. Her tok hun for seg de forskjellige tingene et utvalgsmedlem i Oppvekstutvalget må regne med, samt utvalgets prosesser.

Foredrag 4 gikk til Kommunestyrerepresentant Anniken Krekling-Sandum, som holdt foredraget «Utvalg 3 – Næring og Kultur». Anniken beskriver utvalget hun selv sitter i, som veldig spennende. «Utvalget er så spennende fordi det omhandler så enormt mye forskjellig, et bredt spekter med saker» nevnte Anniken i foredraget.

En fokusert kandidatforsamling

«Utvalg 4 – Helse og Velferd» var neste foredrag på planen, den var det Kommunestyrerepresentant Jørn Omholt Kvilhaug som holdt. Jørn fortalte om de gode helsetilbudene som vi har i kommunen, og som kan bli enda bedre. Han trakk frem spesielt Eikertun, der Utvalg 4 har sine møter.

Tidligere Varaordfører Hans Kristian Sveaas holdt foredrag nummer 6 «Formannskapet». Her gikk han gjennom Formannskapets oppgaver, skikker og forskjellene mellom Formannskapsmodellen som vi har i Øvre Eiker og parlamentarismen som blant annet er i Oslo Kommune.

Siste foredrag på blokka var «På talerstolen og i møter», holdt av Øvre Eiker Senior Høyres leder Helge Chr. Aaby. Her gikk Helge gjennom kommunestyrets og utvalgsmøtenes skikker, kleskoder og normer. Alt du skal og alt du ikke skal gjøre i kommunestyremøter.

Samlingen ble deretter hevet etter samtlige gode foredrag som ga forsamlingen et godt inntrykk av Kommunestyret i Øvre Eiker, samt Høyres Ideologi.

Marianne Werp
Sine Frødin