7 gode grunner for å stemme Høyre i

for trygghet,
forutsigbarhet og
stabil utvikling av Øyer kommune

1. Vi er på lag med dem som skaper arbeidsplasser.

Vi vil arbeide for å få flere nye arbeidsplasser og legge til rette for å styrke eksisterende bedrifter og næringer i hele kommunen. Vi vil derfor aktivt jobbe for at det skapes flere arbeidsplasser, blant annet ved å revidere retningslinjene for det kommunale næringsfondet. Vi må sørge for at næringslivet blir møtt av en forutsigbar og samarbeidsvillig kommune, med løsningsorientert administrasjon som skal prioritere en mer effektiv saksbehandling. Øyer kommune skal gjennom et aktivt samarbeid med Lillehammer-regionen Vekst være hjelpsomme og positive til de som ønsker å etablere seg i kommunen. Vurdere samarbeid med NAV i nabokommunene, for å kunne delta i viktige tiltak for både brukere og næringsliv. Øyer kommune skal jobbe for å bedre omdømme.

2. Vi vil at skolene i Øyer skal gi mestring og læringsglede til alle elever.

Skolene i begge sogn er viktige for fremtidens Øyer, og må ha gode rammer som sikrer en god kvalitet på læringen og gir trygghet i skoledagen. Det må være tilstrekkelige ressurser til tidlig innsats for å sikre gode overganger mellom barneskole, ungdomsskole og videregående skole.
Innholdet i skolen skal være tilpasset alle. God kvalitet og godt miljø i alle Øyer-skolene er viktig for å kunne tiltrekke seg nye innbyggere. Øyer ungdomsskole er en skole hvor skolebyggene er i ferd med å bli utdaterte, og arbeidet med å planlegge en ny skole bør startes. Øyer Høyre ønsker et bredt samarbeid for å få opp nye ideer og løsninger rundt dette.

3. Vi vil at det skal være trygt å bli gammel i Øyer.

Det må legges til rette for at Øyer blir et aldersvennlig samfunn, der eldre gis en verdig alderdom. Det betyr at eldre skal gis mulighet til bo hjemme så lenge som mulig, i trygge forhold. Samtidig skal det tilbys tilrettelagte tjenester for den enkelte når det er behov. Vi skal jobbe for å ta i bruk de siste 12 plassene på Øyer helsehus. For å møte behovet for god demens-omsorg skal samarbeid med nabo-kommunene vurderes, dersom det ikke finnes gode løsninger i Øyer. Samfunnet som helhet må bidra til at eldre skal gis en alderdom som er god. Det betyr at kommunen må samarbeide med blant annet frivilligheten. Fremtidens bolig-planlegging er et viktig element i et alders-vennlig samfunn. Boligplanlegging for fremtidens eldreomsorg som gir eldre mulighet til å bo i felleskap og sentrumsnært er viktig i begge sogn.

4. Vi mener at utvikling gjennom verdiskaping skal
gi økt velferd.

Vekst og utvikling er de viktigste forutsetningene for å skape et velfungerende samfunn. Den demografiske fordelingen er på vei mot å bli dramatisk endret, og betyr at det blir færre yrkesaktive pr innbygger og flere eldre enn yngre, noe også Øyer vil merke.
Vi må planlegge for en god utvikling som gir kommunen handlingsrom for å møte fremtidens utfordringer. For å kunne legge til rette for stor aktivitet i kommunen i sommer-halvåret, bør det være åpen barnehage og aktivitetstilbud på sommerstid / sommer-SFO.
En definert utbyggingsgrense mot fjellet mener Øyer Høyre er fastlagt, og denne skal ikke utfordres. Vi skal arbeide for videre utbygging av fritidsbebyggelse etter kommunens vedtatte strategi fra mai 2019, og legge rammer for fremtidig hytteutvikling som sikrer Øyer kommune som en hyttedestinasjon med kvalitet. Det skal fortettes i allerede eksisterende hytteområder, og minimalt med nye arealer skal tas i bruk. Fortrinnsvis skal eksisterende veier, vann- og avløp og annen infrastruktur benyttes.
Vi vil jobbe sammen med de som ønsker å utvikle sentrum i begge sogn, og legge til rette for attraktive og hyggelige sentrum (handel, service og møteplasser) som både innbyggere og tilreisende trives med. Vi vil revidere sentrumsplanen for Øyer sogn, slik at den stemmer med realitetene og den utviklingen som trengs for å utvikle et attraktivt sentrum. Bygging av ny permanent bru på Tretten er viktig, og prosessen bør brukes for å bidra til en positiv sentrumsutvikling.

5. Vi vil styrke tilbudet om
psykisk helsehjelp.

Dagens samfunn stiller store krav.
Samfunnsutviklingen har ført til endringer som gir andre og større utfordringer. Det er behov for å gi støtte til de som sliter for at de skal kunne stå i hverdagen sin. Til de unge er det spesielt viktig å tilby riktig og god faglig bistand tidlig. Det kreves derfor en styrking av tilbudet for alle grupper som har behov for hjelp. Riktig og tilstrekkelig kompetanse rundt psykisk helse og rus må styrkes. Forebyggende arbeid for å hindre at ungdom kommer i kontakt med ulike typer rus og kriminalitet er viktig i både skolen og i lokalmiljøet

6. Vi mener at vi må være sammen om å skape den kommunen vi vil ha.

Det er viktig å ta innbyggerne på alvor for å møte fremtidens behov og forventinger til hvilke tjenester kommunen skal levere. Det betyr at det må etableres arenaer for dialog og samarbeid. Samarbeid med sivilsamfunnet blir viktigere for å omstille samfunnet til de utfordringene som vi står over for. Det er viktig at flere får ta del i hvordan kommunen kan bli bærekraftig på sikt, både økonomisk og for tilgangen på nødvendig kompetanse.
Dersom det vil styrke tjenesten, skal det søkes interkommunale samarbeid over, og på tvers av kommunegrensene. Det er også viktig å dele viktig kompetanse mellom kommunene, i tillegg til at det kan være økonomisk gunstig å samarbeide regionalt. Frivillig, lokalt arbeid blir veldig viktig i tiden fremover, når vi blir færre yrkesaktive og flere eldre. Det er viktig å ikke ta frivillig arbeid for gitt, men gi frivilligheten støtte og verktøy til å bidra med viktig arbeid. Frivilligsentralen er en viktig aktør som må styrkes.

Det må sikres trygge gang- og
sykkelveier og krysningspunkt for gående og syklende i hele kommunen.
Det må legges til rette for økt fysisk
aktivitet, men samtidig bør all ferdsel i
Øyer styres på en slik måte at både innbyggere og besøkende får positive opplevelser. Vi vil ta opp igjen arbeidet med å få realisert Dagsturhytte prosjektet i Øyer.

7. Vi vil at klima og miljø skal tas på alvor.

Vi har merket konsekvensene av klima-endringene også i Øyer. Det må tas på alvor og tas hensyn til i videre planlegging. Våre viktige naturkvaliteter må ivaretas på best mulig måte og sikres for fremtidige generasjoner. Samtidig må det hele tiden balanseres opp mot samfunnets behov, som for eksempel mangel på energi. Vi må tilpasse utviklingen til fremtidens utfordringer med klima-endringer, både med hensyn til utslipp og for energiforbruk. Øyer bør ligge i front for hvordan fremtidens bygging skal skje med minst mulig bruk av natur, energi og behov for eget transport-middel. Det bør tilrettelegges for energieffektivisering i kommunale bygg. Øyer Høyre vil arbeide for å bygge ut fornybar energi, med vekt på vannkraft. Det må utredes hvilke konsekvenser vindkraft og solenergi har for naturen før dette kan bygges ut i kommunen.