7 gode grunner til å stemme Øystre Slidre Høgre

Her kan du lese mer om hjertesakene våre.

1. Økt satsing på skolen

Skolen skal være en friplass for alle barn med fokus på mestring og læring. De siste årene har det vært flere saker som omhandler skolen i Øystre Slidre. Mest nylig angående språkbruk og uønsket adferd som stjeler mye tid fra lærerne, som igjen fjerner fokus fra læring og mestring. Øystre Slidre Høgre ønsker økt satsning på skolen for at skolehverdagen skal bli bedre, for både ansatte og elever. Da må vi sette av nok midler til å satse på læreren, sikre oppdatert læreverk og tilby mer praktisk læring. Slik får vi en bedre skole som i større grad motiverer elevene våre. Høyre ønsker større fokus på hverdagsrasisme. Elever fra andre deler av verden skal oppleve skolen, og lokalsamfunnet ellers, som trygt og inkluderende.

2. Det skal være trygt å bli eldre i Øystre Slidre.

Høyre ønsker et aldersvennlig lokalsamfunn. Det betyr at kommunen må legge til rette for en aktiv alderdom, utvikle tjenestetilbudet slik at eldre kan bo hjemme så lenge de ønsker, samtidig som vi skal satse på å utvikle helsetunet videre. Pleietrengende eldre skal møte en kompetent helsetjeneste, få næringsrik, god mat og riktig medisinbruk. Ny velferdsteknologi er nødvendig og vil være et supplement til varme hender, men aldri en erstatning.

3. På lag med de som skaper jobber

Gode lokalsamfunn krever sterke bedrifter. Det bidrar til både arbeidsplasser og velstand. Øystre Slidre Høgre ønsker en tett dialog med næringslivet og lytte til de behovene bedriftene har. Enten det handler om å få tilgang på kvalifisert arbeidskraft, areal eller en mer effektiv saksbehandling. Forutsigbarhet og langsiktig tenkning er grunnlaget for god næringsaktivitet.

4. Bedre psykisk helsehjelp

Ventetiden for hjelp innenfor psykiatrien er for lang. Du skal få hjelp når du trenger det, før små problemer vokser seg store. Dette krever gode, lett tilgjengelige tilbud med kort ventetid. Høyre vil prioritere midler til flere lavterskeltilbud for denne gruppen og ser svært positivt på sosiale tilbud som «Herrer» og «Mekkeverksted».

5. Fritidstilbud for alle

Vi i Høyre skal alltid være positive til initiativ fra frivilligheten. Et bredt idretts- og aktivitetstilbud sikrer muligheter til bevegelse og engasjement, bidrar til integrering og fremmer god helse. Da må det være enkelt å etablere og drive aktiviteter. Øystre Slidre skal være en ja-kommune for lag og foreninger. Alle skal videre ha like muligheter til å delta, uavhengig av sosioøkonomisk status.

6. Gjøre Øystre Slidre til et attraktivt bosted

Vi vil legge til rette for boligbygging i hele kommunen.  Boligordninger som «leie til eie» er viktig for de som mangler egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet. Vi må stimulere til økt boligbygging og ønsker at kommunen skal fremstå som en samarbeidspartner, ikke en begrensning som gjør det vanskeligere å bygge med strenge reguleringsplaner.

7. Holde nivået på eiendomsskatt og kommunale avgifter nede

Ett av Høgres viktigste valgløfter denne valgkampen er at nivået på eiendomsskatt og kommunale avgifter skal holdes nede. Mange føler på en stor usikkerhet rundt egen økonomi eller for sine nærmeste. Når det meste blir dyrere og renten øker, er det vår jobb som politikere å prioritere bedre slik at ikke folk og familier må plukke opp regningen gjennom økte skatter og avgifter. Målet vårt er å gi folk og barnefamilier en mindre regning å tenke på, slik at de selv kan prioritere hva de vil bruke sine penger på.