Rakkestad Høyres valgprogram 2023-2027

Dette er Rakkestad Høyres valgprogram for perioden 2023 til 2027

Et attraktivt sted å bosette seg

Rakkestad kommune er helt avhengige av å være en attraktiv bygd å flytte til. Dersom vi ikke opplever en positiv befolkningsutvikling de kommende årene, så vil det være vanskelig å fortsette som en egen kommune. Og det vil bli vanskelig å kunne levere gode tjenester til befolkningen.

Det er de som er unge i dag som skal betale skatt og sørge for kommunens inntekter i fremtiden. Det er de som skal sørge for at eldre får god pleie, at barn får gode lærere, at næringslivet får lokalt ansatte, de skal handle lokalt og de skal bidra til at Rakkestad samfunnet utvikler seg på en positiv måte. Rakkestad Høyre mener at en av de viktigste oppgavene vi har som politikere er å jobbe for at unge som vokser opp velger å etablere seg her, at vi klarer å tiltrekke oss unge i etablerer fasen fra andre kommuner.

Rakkestad Høyre vil:

• Høyre vil jobbe for at alle barn skal få tilbud om barnehageplass etter endt foreldrepermisjon, uansett når på året barnet er født
  • At det etableres en stor privat barnehage nært sentrum, slik at småbarnsforeldre har et godt og variert tilbud
  • Jobbe opp mot fylkeskommunen for et bedre kollektivtilbud til ungdom som går på videregående skole i andre kommuner
  • Jobbe for å forbedre kollektivtilbudet til Sarpsborg og nedre Glomma regionen
  • Jobbe mot Vy for å få ned prisene på tog fra Rakkestad
  • Jobbe mot Vy slik at toget også kan stoppe på mindre stasjoner (som Heia) på forespørsel
  • Prioritere slik at kommunen kan senke eiendomsskatten for privat eiendom
  • Prioritere slik at kommunen kan ha et lavt nivå på kommunale avgifter
  • Jobbe for å opprettholde et variert og godt fritidstilbud til unge, blant annet ved å opprettholde en attraktiv kommunal ungdomsklubb
  • Prioritere tiltak som reduserer «drop-out» fra videregående skole, og tiltak som hindrer at det utvikles negative ungdomsmiljøer med rus og kriminalitet
  • Prioritere at skolene våre har gode og hensiktsmessige læremidler

Beredskap

Rakkestad kommune har jamt over en god beredskap, mye takket være et lokalt brannvesen. Brannvesenets oppgaver har endret seg over flere år, og de håndterer i dag mange akuttsituasjoner knyttet til både helse, ulykker og brann.

Rakkestad Høyre ser det som viktig at vi bevarer en høy beredskap i kommunen, og at det lokale brannvesenet gis støtte til å utføre sine oppgaver på en god måte.

Rakkestad Høyre vil:

• Sikre videre drift av et lokalt brannvesen
  • Støtte det lokale brannvesenet med tilstrekkelige ressurser og gode arbeidsforhold
  • Sikre en god skogbrannberedskap, med brann-fly og bemanning i branntårnet på Linnekleppen i perioder hvor brannvesenet ser dette som nødvendig

Næringsliv

På samme måte som vi er avhengige av innflyttere til bygda vår, så er vi også avhengig av at noen bidrar med private investeringer for å skape nye arbeidsplasser. Vi har allerede et blomstrende næringsliv, noe som vi må ta godt vare på, men vi må likevel tiltrekke oss nyetableringer og eksisterende bedrifter som velger å flytte hit fra andre kommuner.

Rakkestad Høyre vil:

• Sørge for at det prioriteres tilgang på et variert tilbud i næringseiendommer
  • Investere i nødvendig infrastruktur som vann, kloakk, veier og energi, slik at kommunen er et attraktivt sted å etablere seg
  • Sørge for at vi bevarer enkle og effektive kommunale prosesser i forbindelse med næringsetableringer og utvidelser
  • Prioritere slik at kommunen kan senke eiendomsskatten for næringseiendom over tid

Kommune-økonomi

Rakkestad kommune har gjennom flere år gjort store investeringer i kommunale bygg som blant annet barneskoler og kulturskole. Kommunens økonomi er i dag en helt annen enn for bare få år siden, med stigende priser på alle områder, stigende renter og en regjering som ikke kompenserer for dette i sine overføringer til kommunen.

Rakkestad Høyre mener det er på høy tid at vi kutter ned på investeringene våre, og at vi jobber for en trygg og stabil kommuneøkonomi. Tiden med overskudd i regnskapene er over, og vi må tilpasse oss en ny hverdag.

Rakkestad Høyre vil:

• Nedprioritere investeringer som ikke er høyst nødvendige
  • Kutte kostnader, der det er mulig uten at dette går vesentlig ut over innbyggernes tjenester
  • Prioritere investeringer som kan gi innbyggervekst og tiltrekke seg ny næring samt nye arbeidsplasser

Teknikk og miljø

Godt utbygd og vedlikeholdt infrastruktur er viktig for både næringsliv, enkeltpersoner, miljø og sikkerhet. I de siste 4 årene har Høyre sammen med SP og KrF prioritert kommunale veier høyt, noe som har gitt et godt veidekke og en god standard flere steder. Vi erkjenner at det fortsatt er områder hvor vi må tilby et bedre vedlikehold, men Rakkestad Høyre ønsker likevel at trygge skoleveier skal ha førsteprioritet i de neste årene. Vi vil ikke at det skal kuttes nevneverdig i de vanlige vedlikeholdsbudsjettene, men ønsker å investere ekstra i gangstier, god belysning og trygge overganger. Spesielt i områder hvor skolebarn og barnehagebarn ferdes mye.

Rakkestad Høyre vil:

• At kommunen skal føre et aktivt ettersyn og vedlikehold av kommunens eiendommer
  • Jobbe aktivt mot fylket og sentrale myndigheter for å få et enda bedre kollektivtilbud
  • Investere i trygge skoleveier
  • Jobbe aktivt mot fylke og stat for å lede tungtrafikk utenfor sentrum
  • Fremskynde prosessen for å få på plass en minnelund ved Rakkestad kirke

Helse og sosiale tjenester

En av de største utfordringene Rakkestad kommune står ovenfor i eldrepolitikken de nærmeste årene, vil være å skaffe tilstrekkelige ressurser for å kunne opprettholde et godt tjenestenivå til et økende antall eldre. Rakkestad Høyre ønsker et brukertilpasset omsorgstilbud, som tar hensyn til den enkeltes behov og ønsker. Vi vil arbeide for å opprettholde det godt etablerte tilbudet vi har i dag. Samtidig vil vi legge til rette for at kommunen til enhver tid søker å utnytte de forbedringspotensialene som måtte finnes.

Rakkestad Høyre vil:

• Være en aktiv støttespiller for private som ønsker å etablere alternative bo- og tjenestetilbud til eldre
  • At kommunen, gjennom å være en god arbeidsgiver, skal kunne tiltrekke seg nødvendig helsepersonell i årene fremover
  • Sikre nødvendig kompetanse i helsevesenet ved å tilby ansatte etter- og videreutdanning
  • At det gjennomføres årlige brukerundersøkelser for både brukere og pårørende. Den enkelte bruker skal ha medbestemmelsesrett og i størst mulig grad få individuelt tilpassede tjenester

Kommunen som arbeidsgiver

Rakkestad kommune er den største arbeidsgiveren i kommunen, og dette vil Rakkestad Høyre ta et profesjonelt ansvar for. Den enkelte medarbeider skal utvikles og hver enkelt må få innflytelse over egen arbeidsplass og eget arbeidsforhold. På den måten frigjøres kunnskap, motivasjon og arbeidsglede, noe som vil bidra til å redusere antall personer som slutter i kommunen og bidra til å redusere sykefravær. Kommunen skal i hovedsak forsøke å tilby fulle stillinger, men også være fleksibel for de som av ulike årsaker ønsker å jobbe redusert.

Rakkestad Høyre vil:

• Sørge for at kommunen har et målrettet arbeid for å beholde ansatte, tiltrekke seg nye ansatte og redusere sykefravær
  • At kommunen tar et større ansvar for tilgang på flere lærlingeplasser, og sammen med næringslivet jobbe aktivt for å rekruttere de som gjennomfører lærlingetiden sin i Rakkestad
  • Åpne for forsøk med ulike arbeidstidsordninger der hvor de ansatte etterspør dette, og som et middel for å kunne tilby flere fulle stillinger for de som jobber turnus
  • Prioritere at Rakkestad investerer i kompetanseutvikling blant de ansatte