Foreslår ny, klimanøytral bydel

Vi må tenke helhetlig og bærekraftig, og derfor foreslår vår mangeårige gruppeleder, Tor Steinar Mathiassen, allerede nå å tilrettelegge for en klimanøytral bydel nord for Sandefjord sentrum.

Tor Steinar Mathiassen foreslår ny bydel når togstasjonen flyttes.

Ny jernbanestasjon for Sandefjord skal stå ferdig ved Sandefjord videregående skole i 2030. Da gjøres nåværende stasjon og skinnegang tilgjengelig for nyutvikling. For en gjennomarbeidet byplanlegging foreslår jeg allerede nå å vurdere mulighetsbildet for dette området, sammen med de tidligere lokalene til Jotun Nybyen og traseen opp mot Lunden, sier Tor Steinar Mathiassen.

Ønsker inkludering

– Inspirasjonen til den klimanøytrale bydelen er blant annet hentet fra OBOS’ prosjekt på Fornebu, som inviterer lokalbefolkningen til å ta del i planprosessene. Men først må forslaget forankres internt i Høyre, men vi håper selvfølgelig at dette blir godt mottatt på tvers av partiene, sier Tor Steinar.

Arbeidet med ny kommuneplan for Sandefjord 2023-2035 starter til våren, og gruppelederen mener det er viktig at denne tar for seg en helhetlig planlegging av byen.

Lav bebyggelse

– Den nye bydelen bør ta hensyn til øvrig bebyggelse i området, det vil si med begrensninger for byggehøyde. Jeg mener dette kan bli et attraktivt boområde for flere generasjoner, med kort vei til sentrum, to barneskoler, ny jernbanestasjon og fine grøntområder. Med langsiktig og god planlegging, samt strukturert involvering fra Sandefjords befolkning, kan dette bli et attraktivt og klimanøytralt område for byen, avslutter Mathiassen.