Det handler ikke om valgkamp! Det handler om folks liv og helse!

Senterpartiets Sandra Borch stiller spørsmål i et leserinnlegg om utspillene de siste ukene fra Arbeiderpartiet og Høyre i Troms angående ambulansestrukturen i Troms.

For å gjøre det helt klart fra Høyres side. Dette handler ikke om valgkamp! Helt siden det ble kjent i fjor vår at UNN hadde initiert en prosess for evaluering av ambulansestrukturen på Senja, og at flere av innbyggerne på Senja stod i fare for å få et dårligere tilbud og lengre responstid for utrykning av ambulanse, har Høyre engasjert seg i saken.

Margareth Edvardsen i Senja Høyre startet allerede 7. juni i fjor underskriftskampanjen «La dagens ambulansestruktur i Tranøy og Torsken kommune bestå!». Denne fikk stor oppslutning i media hvor 800 underskrifter ble oversendt styret i UNN den 3. september 2018.

I tillegg engasjerte lokalsamfunnet seg sterkt i saken. Det ble sendt inn høringssvar fra samfunnsmedisinsk avdeling for Berg, Dyrøy, Lenvik, Sørreisa, Torsken og Tranøy, samt høringssvar fra kommunestyrene i disse kommunene, og uttalelser ble dessuten oversendt fra Senja2020 ved de fire ordførerne, Fagforbundet og Norsk sykepleierforbund. Senja Høyre fikk dessuten vedtatt en uttalelse i Troms og Finnmark årsmøte der det slås fast at vi ønsker at responstid tillegges avgjørende vekt slik at innbyggerne kan føle seg trygge på å få hjelp når situasjonen krever det.

Vi har hele tiden gitt utrykk for at man er svært bekymret for de foreslåtte endringene i strukturen og at Senja Høyre ikke vil akseptere dårligere responstiden til våre innbyggere.

I tillegg til det sterke engasjementet fra Margareth Edvardsen i saken har våre to Høyre ordførere Jan Fredrik Jenssen og Geir-Inge Sivertsen vært i mange møter med ledelsen i UNN for å argumentere for at ambulansestrukturen på Senja må videreføres med tre lokasjoner, slik som i dag. De samme argumentene har vi anført ovenfor sentrale myndigheter ved Helseministeren som har det overordnede ansvar for nasjonal beredskap, og sikkerhet for liv og helse for innbyggerne i hele landet. Foreløpig har dette medført at styret i UNN har utsatt beslutning om endring av strukturen og at denne skal utredes nærmere i samarbeid med Senja kommune før eventuelle endringer skjer.

Dette viser at det er mulig å påvirke prosesser dersom en arbeider konstruktivt og tverrpolitisk, og ikke legger opp til en aksjonsform som Sandra Borch tar til orde for. Stortingsrepresentant Sandra Borch vet meget godt at politiske prosesser i Storting og regjering ikke skjer på den måten hun legger opp til ved å fremme en rekke representantforslag uten forutgående utredning i Stortinget. Disse blir normalt ikke vedtatt av regjeringspartiene på denne måten, nøyaktig slik de ble behandlet den gang Senterpartiet satt i regjering.

Så dermed er det ikke Høyre, men Senterpartiet som kan anklages for å fremme saker, nettopp fordi det er valgkamp. Høyre engasjerer seg med andre ord ikke i denne saken fordi det er valgkamp. Dette er en viktig sak for alle innbyggerne i Senja kommune, det handler om folks liv og helse. Vi vet at Senterpartiet og alle andre, uansett politisk tilhørighet er opptatt av det samme, og derfor oppfordrer vi også Stortinget til et tverrpolitisk fokus på denne saken, på samme måte som det er gjort lokalt. Like selvfølgelig er det derfor at Høyre løfter en slik sak på bordet til Helseministeren når vi har muligheten til det, og det vil vi fortsette med. Ikke bare i denne saken, men alle andre saker som berører det vi er opptatt av.