Fulltids- og profesjonelt brannvern i Senja Kommune

Behovet for akutt hjelp, opplever dessverre mange av oss i løpet av livet. Felles for alle som har det behovet, er at det er ønskelig med profesjonell hjelp så hurtig som mulig. Å kunne gi en slik hjelp mener jeg er en av våre viktigste samfunnsoppgaver.

Som kommune er det mange av disse tjenestene (politi, ambulanse, helikopter), vi ikke kan bestemme omfanget av selv, kun påvirke gjennom politiske prosesser. Der vi derimot kan sette premissene selv, slik som for brannvern, mener jeg vi bør legge lista høyt. Med andre ord, nå som vi blir èn kommune, bør vi snarest prioritere et fulltids- og profesjonelt brannvesen i Senja Kommune!

Dagens brannvesen i Senja Kommune har planlagt å ha tre fulltidsansatte; Brannsjef, Brannmester og Leder Forebyggende, resterende kapasiteter er bygd opp på deltid og frivillighet. Mellom kl 18 og 08 er det en vaktordning som sikrer beredskap. På dagtid i Senja Kommune er dagens beredskap basert på frivillighet. Man kan altså risikere at kommunen står uten brannkonstabler tilgjengelig ved en ulykke eller brann midt på lyse dagen. Garantert responstid, døgnet rundt, på et minutt, bør være vår ambisjon.

Den nye brannstasjonen på Finnsnes er så å si ferdig tilrettelagt for døgnkassernert beredskap, den mangler kun heltidsansatte profesjonelle brannkonstabler. Disse bør vi finne plass til i budsjettet og få på plass snarest! Dette er en prioritering vi som kommune vil høste fruktene av når vi trenger det som mest.