Aktivitetsplikt hjelper unge ut av passivitet

Ferske tall fra SSB viser ataktivitetsplikten fungerer. Skien Høyre vil utvide denne pliktentil å gjelde alle, uansett alder. Vi har faktisk foreslått det to ganger i løpet av 2019 i hovedutvalg for helse og velferd. Men blitt stemt ned av posisjonen i Skien, hver gang. Hvorfor vil ikke posisjonen i Skien hjelpe de som trenger det?

For to år siden innførte regjeringen lovendringen som gjør at unge under 30 år må være i aktivitet for å motta sosialhjelp. Aktivitetsplikten fungerer begge veier, der Nav plikter å stille opp med relevante aktiviteter, og unge sosialhjelpsmottakere plikter å delta. Skien Høyre er opptatt av at man skal ha en levelig krisehjelp. Hjelpe de som trenger det -selvsagt! Men det skal ikke være en stønad men lever godt/greit nok på over flere år. Hva er da motivasjonen for å ut i arbeid? Arbeid skal og må lønne seg. Viktigste bokstaven i NAV er A -for arbeid. Det er mennesker vi snakker om, det gangner ingen at man får utenforskap og lediggang. Det får, for mange store uheldige konsekvenser, da snakker jeg ikke bare om et makronivå og samfunnsøkonomisk, men for den enkelte -og ikke minst deres barn. Vi har valgt arbeidslinjen i Norge, da er det viktig at de som jobber og sliter for å forsørge seg og sin familie, (noen sitter igjen med mindre i nettolønn enn de som mottar sosialstønad,) og betaler skatt inn til fellesskap også vet at politikerne omfordeler riktig, det skal lønne seg å arbeide!

Samtidig som det blir færre unge på sosialhjelp, ser vi at det blir flere brukere over 30 år på landsbasis. Derfor vil Skien Høyre utvide aktivitetsplikten til å gjelde alle, uansett alder. Lediggang er roten til alt ondt. Arbeid er mer enn en jobb, det er også fellesskap og mestring. Økningen blant de eldre gjelder spesielt mottakere mellom 50 og 66 år. Det er flere årsaker til at antall personer over 30 som mottar sosialhjelp øker. Én av dem er trolig regjeringens endringer i ordningen for arbeidsavklaringspenger, noe venstresiden i Skien påpeker i samtlige debatter jeg har deltatt i denne våren om sosialstønad. AAP-ordningen funket ikke slik den skulle, og det var riktig av regjeringen å gjøre endringer. Men vi skulle heller sett flere i denne aldersgruppen i arbeid enn på passive stønader. Da kan aktivitetsplikt være et steg i riktig retning. Dette er et forslag hvor Skien Høyre ønsker det beste for hver enkelt, bak hvert tall i statistikken er det et menneske, ofte en familie. På et mikronivå vil deltagelse i arbeidslivet medføre mer enn bare lønn, man lærer nye ting og utvikler seg, får en strukturert hverdag, selvtillit, mestringsfølelse og identitet, en følelse av at man bidrar og er til nytte, og man får en følelse av tilhørighet samt at man fyller tiden med noe meningsfylt -for den enkelte og dens familie er det ingen tvil om at arbeid er det absolutt beste. Det er en vinn-vinn situasjon, aktivitetsplikt hjelper den enkelte i arbeid og øker sjansene betraktelig for varig arbeid, itillegg vil det være det beste for norsk samfunn og økonomi. Men posisjonen (bestående av AP, KRF, V, SP, MDG, SV) sine representanter i hovedutvalg for helse og velferd i Skien stemte ned forslaget, to ganger, forstå det den som kan.

Vi politikere må vurdere om vi må øke ressursene til NAV Skien for å få flere ut i arbeid, det handler om enkeltpersoner som skal få hjelp til å få et arbeid istedenfor å være på en passiv ytelse. Skien kommune brukte i 2017 nesten 134 millioner på sosiale ytelser. Dette er en økning på 20 millioner på fem år. Hoveddelen av ytelsene er direkte økonomisk sosialhjelp, nesten hundre millioner, resten er lønn til langtidsmottakere som går i kvalifiseringsprogram og flyktninger som går på introduksjonsprogram. Antallet som lever av sosialhjelp øker, utbetalingene øker, andelen flyktninger som mottar sosialhjelp øker. 767 barn i Skien bor i familier som lever av sosialhjelp. I februar i år var det 975 sosialhjelpsmottakere i Skien. De siste rapportene som har blitt lagt fram til politisk i behandling, viser at det har vært kraftig økning i utbetaling av sosialhjelp de siste årene, det må vi gjøre noe med! Det er ansvarsfraskrivelse fra posisjonen å ikke ta tak i dette, det handler om mennesker, enkeltpersoner og familier. Det å hjelpe folk ut i arbeid er derfor også grunnlovsfestet i Grunnlovens § 110 Statens myndigheter skal legge forholdene til rette for at ethvert arbeidsdyktig menneske kan tjene til livets opphold ved arbeid eller næring.

Det er gode tider i norsk økonomi. Arbeidsledigheten er på rekordlave 3,2 prosent og fra januar til april i år, ble det 16 000 færre arbeidsledige og 14 000 flere i arbeid. De fleste nye jobbene blir skapt i privat sektor. Det er et stort behov for arbeidskraft over hele Norge. Da må vi bruke disse gode tidene til å inkludere enda flere i arbeidslivet. Der Høyre vil la næringslivet skape flere lønnsomme jobber, vil venstresiden skatte mer og skape flere jobber som lever av statsbudsjettet. Høyre styrker arbeidslinjen, venstresiden er mest opptatt av trygdelinjen. Det er ikke bærekraftig fremover. Vi får flere eldre, og færre yngre i inntektsgivende arbeid, noe må gjøres. Skien Høyre vil innføre aktivitetsplikt for alle på sosialstønad, vi ønsker ikke å ta fra de svakeste gruppene, men hjelpe dem!