Beklager feriestengt

Ferieavvikling innenfor helse- og omsorgstjenester er hvert år en like stor nøtt å knekke. Sommer og sol er det tross alt bare noen ganske få måneder i Norge. Da blir det krevende når det bare er det offentlig (Stat og kommune) som skal levere helse- og omsorgstjenestetilbudene.

Vi kunne lese i media om 74 år gamle Solveig Wülfken som skadet seg i begge hendene, og trenger praktisk bistand. Fikk beskjed om at det tar 12 uker å behandle søknaden – 12 uker …! Så fikk hun avslag på søknaden, og ble henvist til et privat omsorgsfirma, som tar 600 kroner i timen for å vaske.

Fellesferie står sterkt i Norge, og alle som jobber dag ut og dag inn skal ha sin velfortjente sommerferie. Ferieloven bestemmer til og med at vi MÅ ta minimum 3 uker sammenhengende. Det er bra, og er et gode vi skal ta godt vare på.

Skal vi ha et samfunn der vi legger opp til at flest mulige av oss skal bo lengst mulig hjemmet før vi havner på sykehjem, er det vår plikt som politikere å sørge for at det er praktisk mulig, også når det er fellesferie. Saken med Solveig Wülfken om behov for praktisk bistand er et grelt eksempel på at det offentlige ikke makter å løse oppgavene alene, og i alle fall ikke når det er ferie må vite.

Praktisk bistand er ikke direkte helsehjelp, men hjelp til mennesker med helseutfordringer som ikke selv kan ta seg av praktiske gjøremål i eget hjem. Praktisk bistand er dessuten en tjeneste hvor brukerne betaler en egnadel, så her er det heller ikke snakk om en ren skattefinasiert tjeneste. Kommunen vil som oftest ha en koordinerende oppgave når vi har behov for helsehjelp og praktisk bistand i eget hjem. Da kan ikke svaret i juni og juli være «Vi har ferie». Da må svaret være «dette løser vi for deg, her er oversikt over hvem som kan bistå deg. Du som bruker, blir fakturert egenandelen via Skien kommune som om det var vi som leverte tjenesten» Det er et politisk ansvar å få til.

I mitt Skien, om jeg får være med å bestemme, løser vi denne type utfordringer fremover fordi vi forstår at vi ikke kan løse alt selv. Derfor er det helt avgjørende for levering av gode velferdstjenester at vi bruker både offentlige og private velferdsentreprenører for å løse oppgavene for den som har behov, når behovet er der. Vi kan ikke vente til etter ferien ….

Og ferie, det skal alle kunne ha – med god samvittighet. Fordi vi sammen i felleskap finner de gode løsningene. Det gir muligheter for alle.

EPILOG

For Solveig Wülfken løste det seg, «jeg kunne ikke vente på kommunen. Nå har jeg fått tak i en dame her i nabolaget som vil vaske for tre hundre kroner timen». Ikke på grunn av bistand fra Skien kommune, men på tross av.

Halvor Berg-Hanssen (Høyre), Bystyremedlem og Opposisjonsleder i Utvalg for Helse og Omsorg i Skien, og 10. kandidat til høstens kommunevalg.