Eldre må få bestemme mer selv

Høyres mål er å ha en helsetjeneste som er preget av kvalitet, respekt og verdighet. Brukerne skal ha valgfrihet og innflytelse over eget liv, uansett alder, funksjon eller livssituasjon.

Marius Roheim Aarvold, Ordførerkandidat Skien Høyre

Høyres mål er å ha en helsetjeneste som er preget av kvalitet, respekt og verdighet. Innbyggere som har behov for det skal få rett behandling til rett tid på rett sted, gjennom en helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjeneste som er tilpasset den enkelte bruker. Brukerne skal ha valgfrihet og innflytelse over eget liv, uansett alder, funksjon eller livssituasjon.

Skal innbyggerne kunne ha det, så må det være et mangfold av tjenester å velge mellom. Høyre lagde derfor i sin tid «Fritt Behandlingsvalg» som ga pasienten mulighet til å velge behandlingssted selv, mens det offentlige tok regninga. Dette har nåværende regjering skrotet, og Støre sa i sin landsmøtetale at «ingen Ap-styrte kommuner skal ha sykehjem og hjemmetjenester som driftes av private».

Problemet med dette, er for det første at det offentlige ikke har stor, ubenyttet kapasitet. Leger og sykepleiere i det ganske land går ikke rundt og slenger fordi de har for lite å gjøre. Tvert imot. De fleste av dem løper beina av seg fordi det er mer enn nok å gjøre. Du må regne med ventetid til offentlige behandlingstilbud, det er for få sykehjemsplasser, og hjemmetjenesten kneler enkelte steder.

For det andre viser utsagnet en underlig liten respekt for det kommunale selvstyret. Er det slik at staten skal vokse, og staten skal bestemme? Utsagnet og talen sier mye om hvilken holdning Arbeiderpartiet har til hardtarbeidende, seriøse, private aktører. Det er grunnløst. Velferdstjenesteutvalgets rapport fra 2020 slår fast at private bedrifter innen helse og velferd har konkurransedyktig lønns- og arbeidsvilkår.

For det tredje, og dette er forstemmende. Siden de private aktørene likevel vil eksistere, de kan ikke forbys, vil det bety at de som har råd til det kan kjøpe seg ut av køen, de som ikke har råd til det må vente i offentlig kø. Det er med andre ord økt forskjellsbehandling som blir resultatet. Det er ironisk at det er dette Arbeiderpartiet kjemper for. Ikke for pasientenes beste. Ideologien om at offentlig i alle tilfelle er best blir styrende, selv når praksis viser at ideologien feiler.

Høyre er overbevist om at for syke pasienter er det ikke viktig om et behandlingstilbud gis av det offentlige, private eller ideelle. Kvaliteten som møter dem, er det avgjørende. Det offentlige skal selvfølgelig kunne tilby helhetlige og gode tjenester, men det må være rom for et både og. Det er ingen god grunn til at private og ideelle med tilsvarende eller høyere kvalitet skal ekskluderes. Det er hverken god pasientbehandling eller effektiv ressursbruk.

For Skien Høyre er det kvalitet og brukeres eget valg som skal være avgjørende for tilbudet, ikke om tilbudet gis av det offentlige eller private aktører. Vi ønsker kompetente og konkurransedyktige private sykehjem og private hjemmetjenester hjertelig velkommen.