En kommune i Grenland

Skien Høyre vil arbeide for at kommunene i Grenland slår seg sammen. Grenland er ett felles bo- og arbeidsmarked, men kommunene fremstår ofte splittet i saker. De ulike interessene er hemmende for regionen.

Nå er det sol og sommer, og ikke mange ofrer kommunesammenslåing en tanke.Det er tiden da Grenlands befolkning frekventere badestrendene og den flotte skjærgården i området vårt. Det spiller ingen rolle om badestranda ligger i Porsgrunn eller Bamble. Eller om det er Åletjern i Skien som besøkes i sommervarmen.

Grenland er ett bo og arbeidsmarkedsområde. Sommeren viser dette med all tydelighet. Hjem til Skien fra jobben i Porsgrunn, spise middag for så å ta familien med til Rognstranda. Et tenkt eksempel, men nær virkeligheten for mange familier.

Min egen oppvekst var i Grenland. Gjennom hele barne- og ungdomstiden var bostedet Skien. Somrene ble imidlertid tilbrakt på hytta i Ormerfjorden , og vi jentene i hytteområdet tilbrakt timevis i prammen på Eidangerfjorden. For meg har Grenland alltid vært en naturlig enhet.

Jeg har aldri forstått den innbitte motstanden enkelte viser mot å slå sammen kommunene i Grenland. Jeg forstår fortsatt ikke hvilke argumenter som er så tunge at de forhindrer en fornuftig regiondannelse i nedre Telemark.

Gjennom mange år i politikken har jeg sett hvor vanskelig det er å samarbeide over kommunegrensene. Hvor vanskelig det er å enes om felles løsninger. Hvor mange år det kan ta å utrede ulike områder for samarbeid. Det være seg brannvesen,sykehus, arealplanlegging mm. For ikke å snakke om skolebytte for de barna som bor i nærheten av kommunegrensene og gjerne ville gått på «den andre nærskolen» . Det burde være enkelt å løse, men utrolig nok , nei.

Interkommunalt samarbeid kan ikke erstatte kommunesammenslåing . Interkommunalt samarbeid tar tid, det er byråkratisk , og til slutt er det ofte kommunepatriotismen som får gjennomslag. Saken blir lagt død. Interkommunale selskaper er heller ikke en løsning. De er i sin form udemokratiske og beslutningene fjernes fra folkestyret.

Mange fremholder et ønske om kommunesammenslåinger. Næringslivets organisasjon er positiv og ønsker at kommunene i Grenland slår seg sammen . Det samme gjør enkeltbedrifter, enkeltpolitikere, og også en stor del av befolkningen . Flere nå enn før etterspør en kommunesammenslåing .

Dersom kommunene Siljan, Bamble, Porsgrunn og Skien slår seg sammen vil Grenland bli en region av betydning i Norge. En av landets store kommuner . Jeg mener at dette argumentet er grovt undervurdert. Mine erfaringer fra Stortinget er at vår region ofte kom uheldig ut fordi kommunene oppfattes som splittet og uenige. Ofte hørte jeg utsagn som « dere krangler jo bare i Grenland»

Vi må Slutte å krangle, vi mister for mye. En Grenlandskommune ville være konkurransedyktig og tiltrekke seg etableringer. Vi ville bli et mer attraktivt område og få en etterlengtet Befolkningstilvekst.

Mitt håp er at motstanderne mot kommunesammenslåing snart vil heve blikket og se de store linjene. Først da vil Grenland være å regne med. På Nasjonalt nivå vil man måtte ta Grenland i betraktning i langt større grad. Grenland vil bli en region av betydning og en region der man jobber mot felles mål. Til beste for innbyggerne .

Kari Lise Holmberg,Høyre
Tidligere Ordfører og Stortingsrepresentant