En ny kurs for Skien

Skien Høyre vil gå i spissen for å gjøre vår kommune til et enda bedre sted å bo for alle! I fremtiden vil vi se at andelen eldre øker, flere eldre trenger bistand, omsorg og helsefremmende tiltak. Samtidig øker

også gruppen yngre med bistands- behov. Vi må øke satsningen rettet mot ungdom, særlig innen rus- og psykiatri. Skien skal være en foregangskommune for god integrering og utnytte mulighetene som et mer mangfoldig og flerkulturelt samfunn gir.

Kommuneøkonomien er under press. Skien Høyre skal jobbe for at vi får på plass en sunn kommuneøkonomi med gode tjenester. Da må vi prioritere de gode tiltakene som virker! Sykefravær er kostbart for samfunnet, for kommunen, men ikke minst for den enkelte ansatte og kollegaene rundt som ofte ikke får satt inn vikar når den syke er borte. Vi ser også at ved å redusere sykefraværet med 1%, fra f.eks. 8-7%, vil det frigjøre opptil 30 millioner kroner som kan brukes på flere varme, faglige hender i pleie og omsorg og i skolen.

Ny teknologi gir nye muligheter for bedre og mer effektive kommunale tjenester. Vi må hele tiden tenke nytt slik at Skien blir en av landets mest veldrevne kommuner til beste for innbyggerne. Innbyggerne i kommunen forventer at deres valgte politikere forvalter skattepengene på en rasjonell og fornuftig måte til beste for byens innbyggere. Det innebærer også å forsøke på sikt å redusere og fjerne eiendomsskatten, en usosial skatt som ikke tar hensyn til den enkeltes økonomi.

Innbyggerne skal ha tilgang på gode boliger i alle livets faser, og kommunale tilbud som f.eks. barnehage, skole og fritidsaktiviteter med høy kvalitet. Kommunen skal ivareta de som trenger det mest.

Et attraktivt næringsliv er viktig for Skien kommune. Det endres raskt og vi må støtte godt opp om de etablerte bedriftene og legge til rette for gründere som vil skape morgendagens gode og lønnsomme arbeidsplasser.

Vi skal aktivt jobbe for kommunesammenslåing i Grenland, slik at vi blir et foretrukket område å etablere ny næring i. Det vil vi ikke klare uten at vi blir en større kommune; Siljan, Porsgrunn og Skien vil til sammen bli Norges 6. største kommune, et kraftsentrum som vil kunne tilby gode, konkurransedyktige næringsarealer, og omstillingsdyktig arbeidskraft med solid erfaring fra industrien. Googles tomte-oppkjøp vil trolig endre på måten vi tenker på i Grenland, og hele Grenland må tas i bruk for å finne arealer for nye næringer som vil etablere seg i kjølvannet av dette. Da er den eneste fornuftige løsning å være en kommune, med en beslutningsmyndighet som kan ta raske beslutninger.

Miljø- og klimautfordringene gjør at vi må redusere utslipp av klimagasser og ha en god håndtering av avfall lokalt. Vi må legge til rette for at kommunen og hver enkelt av oss enkelt kan gjøre gode klima- og miljøvalg i hverdagen og bidra › til et samfunn med lave utslipp.

Skolene må være best mulig for å forberede våre barn på fremtidens utfordringer, både i arbeids- og samfunnsliv.

Fremtiden vil bli preget av store endringer innen både digitalisering, kunstig intelligens og bioteknologi. Utviklingen vil skje i et samspill mellom forskning, næringsliv og politiske beslutninger. De store bedriftene vil drive sin forskning samtidig som små bedrifter og gründere vil ha betydelige roller. Skien Høyre skal være en aktiv medspiller her.

Den enkelte skal møtes med utgangspunkt i det hver og en kan bidra med i samfunnet. Det norske samfunnsfellesskapet bygger på at alle skal ha de samme rettighetene, de samme mulighetene og det samme personlige ansvaret. Dette må ligge fast selv om samfunnet er sammensatt og innbyggerne ulike.

Godt valg!