Høyre heier på jobbskaperne

Hva slags velferdsstat hadde vi hatt dersom private bedrifter ikke skaffet arbeidsplasser eller betalte skatter og avgifter? Alle kan ikke være ansatt i stat, fylke og kommune, det er ikke bærekraftig.

Jobbskaperne er innbyggere som gjennom personlig risiko og stor innsats sørger for at andre får betalt en jobb, men skattepolitikken må ikke være på et næringsfiendtlig nivå.

Arbeid er førsteprioritet i vårt samfunn, og viktig både på individ og samfunnsnivå. Inkludering og integrering får man til ved å ha arbeidsplasser tilgjengelig, hjelpe folk inn i arbeid -og det vil igjen ha positiv effekt på bla å få ned barnefattigdommen. I Skien har vi over 17% barnefattigdom. Det er utenforskap, og jobbskaperne er en viktig del av løsningen. Arbeid er nøkkelen til mestring for den enkelte, det å klare seg selv og forsørge familien. Lediggang er roten til alt ondt. Høyre mener at veien fra nyankommet til arbeidstaker skal være kort. Vi skal bidra til å hjelpe folk til å komme i arbeid så raskt som mulig, enten man er flyktning med utenlandsk navn eller hull i CV’en. Et bærekraftig velferdssamfunn er avhengig av en ansvarlig innvandringspolitikk, en stor og generøs velferdsstat må ha høy yrkesdeltakelse. Høyre forventer at de som kommer til Norge lærer seg norsk og går raskt ut i jobb eller aktivitet. Kommunen og lokalt næringsliv må samarbeide tettere for at integreringen skal gi raskere resultater. Andelen innvandrere i jobb er for lav. Det er derfor helt avgjørende at vi øker innsatsen for å få flere i jobb. Vi i Høyre vil derfor være en garantist for å inkludere flere i arbeidslivet, så færre i Skien faller utenfor. Politikere kan legge til rette for et godt næringsliv. Men det er vanlige folk som skaper jobbene. Denne innsatsen bidrar til at fellesskapet har inntekter å fordele og at Norge er et godt land å bo i. Vi i Høyre vil bekjempe økte forskjeller, det viktigste vi kan gjøre for å unngå dette, er å gi folk gode muligheter, utdanning og jobb. Og mange av disse jobbene må være i privat sektor.

Det skal være lønnsomt og attraktivt å skape arbeidsplasser i Skien. Vi heier på -og er på lag med alle som vil skape jobber og verdier i kommunen. Høyre vil legge til rette for flere næringsarealer, og bedre infrastrukturen. Vi har denne våren jobbet intenst med rulleringen av arealplan, og vi har et godt samarbeid med FRP rundt dette. Hvis vi kommer i posisjon etter valget vil vi ta denne kjapt opp på nytt. Ny høringsrunde -og få til mer blå og næringsvennlig politikk på dette viktige feltet!

Politikk er å prioritere de viktige tingene. Stem gjerne Høyre, men det viktigste er at du bruker stemmeretten. Godt valg!

Helene Røsholt

Skien Høyre