Hvem representerer deg?

Snart er det kommunevalg. I dag er det eksakt 39 dager til valgdagen.O-store valgdag. Om du ikke har forehåndsstemt skal du forhåpentligvis ned til valglokalene 14. september for å avlegge din stemme.

Partiene har gledet seg til høstens store valgkamp. De fleste partier begynte sånn smått i vår, men nå braker det løst for full musikk. Stand og dørbank står for tur og partimedlemmer i alle varianter skal fortelle deg hvilket parti akkurat du skal stemme på. Eller om du er så fornøyd med hvordan kommunen din styres i dag at du stemmer på det samme gamle partiet og overlater styringen til dem som tross alt har hatt slik suksess med det fram til nå.

Denne sommeren lik mange andre valgårssommere har politikere og ildsjeler fyllt lokalavisene med fagre løfter og skremselspropaganda. Det er ingen grenser for hvilke uttalelser de kommer med. Og ikke minst, advarsler. Det lukter valgår lang vei. Noen kandidater har ikke gjort annet en å melke agurktiden. Skulle nesten tro at (no)en ordfører kandidat(er) har hatt sommerjobb for lokalpressen, eller kanskje er de bare gode venner med redaktøren. Hva vet jeg.

Det som opptar mange politikere her i området ser ut til å være Bypakken og kommunereformen. Det er interessant å lese at noen av sakene partiene har hatt sine meninger om har de plutselig snudd på, nå som valget nærmer seg med stormskritt. Her ser vi populismen i all sin prakt, der politikerne tilpasser sine meninger etterhvert som meningsmålingene kommer inn. De overgår hverandre i konkurranse om å gi mest og best. Politikk handler om demokrati og politikk handler om forvaltningen av felleskapets midler. Da blir det jo interessant å se hvordan enkelte partier skal trylle frem midler for å kunne gjennomføre alle sine fagre løfter.

Og når jeg er inne på hva politikk handler om, er det her viktig for meg å få frem hva som er viktig for meg. Det er viktig for meg at bystyret skal gjenspeile kommunens befolkning. Det er viktig at et bystyret også består av unge kandidater, kvinner og minoriteter. Det skal være mulig å engasjere seg uavhengig av alder, kjønn, yrke og bakgrunn.

Om man tar en titt på kommunelistene til de største partiene vil man se at det er generelt få unge, få kvinner og knapt noen minoriteter, dette sett i forhold til innbyggertallet i for eksempel Skien kommune. Nylig har jeg og min gode venn Excel hengt litt sammen, ut fra Skien.kommune.no fant vi ut følgende om bystyret i Skien. Det er 35 % kvinner, mot ca halvparten blant Skiens innbyggere, og 2 prosent innvandrere (bare en person) i motsetning til de ca. 14 % av befolkningen som har innvandrerbakgrunn i Skien. Disse tallene er ikke akkurat representative, og dette er ikke noe spesielt for Skien kommune. Heller ganske vanlig i de fleste kommuner i landet.

For meg er det helt uhørt at en majoritet av godt voksne menn i min kommune (les bystyret) skal fatte kollektive vedtak og styre kommunen på vegne av oss alle. Misforstå meg rett, vi trenger politikere med lang fartstid, men erfaringen bør være fra flere ulike sider av samfunnet.

Så kan man jo si at det er ikke så lett å få tak i kvinner, men det er jeg helt uenig i. En undersøkelse viser at for hver kvinne som er medlem i et politisk parti er det tre som kunne tenke seg å bli medlem. Også når det gjelder unge kandidater ser vi at flere engasjerer seg. Minoriteter er det ikke mange av på listene, men det er her partienes ansvar å rekruttere. Så her har flere partier en jobb å gjøre, listene for dette valget er ferdigstilte for lengst. Partiene får brette opp ermene og være rause de neste 4 årene, og tenke rekruttering fram til neste gang.

I mellomtiden får vi konsentrere oss om dette årets valg, og håpe at velgerne stemmer med omhu. Det er viktig at kommunestyret er representativt slik at man på best mulig måte fremmer alle borgernes interesser og ikke bare de mest synlige.

Jeg vil oppfordre byens borgere til å sette et kryss for unge, kvinner og minoriteter på valglistene. Husk at du kan også skrive navnet til kandidater fra andre partier på partilisten du putter i stemmeurnen. Kommunestyret består av mer en et parti!

Godt valg alle sammen!