Ja til anonym retting av prøver

Det burde ikke ha noe å si for karakteren din om du heter Ronny eller Alexander, om du er gutt eller jente eller hvor god venn du er med læreren. Undersøkelser viser dessverre at det har det, og mange elever opplever å få karakterer basert på hvem de er, og ikke hva de kan. Det er skikkelig urettferdig, og kan i verste fall ødelegge for elevenes muligheter, studeidrømmer og fremtid.

Ifølge elevundersøkelsen opplever 2,6 prosent av elevene på ungdomsskolen i Skien å bli mobbet av voksene. Det samme gjør 2,2 prosent av elevene på videregående i fylket. De elevene fortjener at den dårlige relasjonen til læreren ikke går ut over karakterene deres.

Derfor vil Høyre innføre en prøveordning med anonym retting av større prøver og innleveringer på ungdomskolen i Skien og på videregående i Vestfold og Telemark. Vi mener alle elevene har rett til å få en rettferdig vurdering og en rettferdig karakter.

Karakterene man får på ungdomskolen og på videregående har stor betydning for elevene. Det kan avgjøre om du kommer inn på drømmestudie eller ikke, om du kan bli lege eller ikke og hvilken jobb du kan få i fremtiden. På noen studier er marginene så små at forskjellen mellom en treer eller firer i ett fag kan være helt avgjørende.

I en undersøkelse gjort av Elevorganisasjonen i 2013 svarte 63 prosent av elevene at de følte at den såkalte «trynefaktoren» hadde spilt inn på minst en av standpunktkarakterene sine. Det er alvorlig at så mange elever opplever forskjellsbehandling. Det skaper mistillit til skolen og læreren, og gjør at motivasjonen til eleven synker.

Da er det vår oppgave å lytte til elevene. Vi tror anonym retting gjør elevene trygge på at de får en riktig vurdering, og at den standpunktkarakteren de får er den de fortjener. Det handler ikke om at vi ikke har tillit til at læreren bedømmer elevene rettferdig, men om den tilliten elevene selv har til læreren og til skolen.

Både internasjonale og norske studier tyder på det kan ha betydning for karakterene hvilket navn det står på besvarelsen. Forskning viser nemlig at kjønnsforskjeller i sosiale ferdigheter gjenspeiles i prøver som lærere retter. På nasjonale prøver, som er anonyme, presterer jenter og gutter nesten likt. Jenter får likevel nesten 10 prosent bedre standpunktkarakter (som er basert på lærervurderinger) enn gutter.

En studie viser også at Alexander gjennomgående scoret to poeng høyere enn Ronny, selv om besvarelsene var akkurat helt like. Mellom Alexandra og Jenny skilt det mindre enn et halvt poeng, men jentene gjorde det uansett bedre enn gutta.

Vi vil ha anonym retting av større prøver og innleveringer fordi vi vil gi alle elever mulighetene til å oppnå en god karakter. Da kan alle elever få den objektive, kvalitetssikrede og ikke minst rettferdige karakteren de har rett på.


Karoline Aarvold

3. Kandidat Høyre

Vestfold og Telemark Fylkeskommune


Marius Roheim Johnsen

2. Kandidat Høyre

Skien Kommune