Skien trenger endring i spesialpedagogiske tjenester!

Det foreslås nå endringer av de spesialpedagogiske tjenestene i Skien. Det er nødvendig, men skaper naturlig nok usikkerhet hos blant annet ansatte og foresatte. Det forstår vi.

Så hvorfor må vi gjøre noe nå da?

Emilie C. Schäffer (H)
Leder av utvalg for oppvekst

Hvorfor må vi gjøre endringer?

  • I Skien får flere elever spesialpedagogisk oppfølging og sitt skoletilbud utenfor ordinærskolen enn landsgjennomsnittet.
  • I ungdomsskolen er andelen timer til spesialundervisning mer enn 26 %.
  • 1 av 4 kroner går til opplæring av ca. 10 % av elevene.

Vi har mange gode (men kostnadskrevende) tilbud utenfor ordinærskolen. Dette er imidlertid ikke noe Skien får kompensert for, og det betyr mindre penger til elevene i ordinærskolen.

Landsgjennomsnittet på 50% som får spesialundervisning i klasserommet er målet, som for Skien kun er 35%. Ny Opplæringslov i høst ga PPT en ny rolle, og de skal i større grad jobbe med veiledning av barnehager og skoler og bidra til kompetanseheving for alle som jobber med barn og unge.

Begrepet spesialundervisning er endret til Individuelt tilrettelagt opplæring. Dette må Skien nå tilpasse seg. Siden mars 2024 har flere arbeidsgrupper med fagpersoner på feltet jobbet med ulike løsninger bl.a. innenfor «Spesialpedagogiske tjenester» fordi kompetansen skal nærmere barn og elever, og skaffe oss større økonomisk handlingsrom/ bruke pengene vi har til rådighet på flere elever i det inkluderende praksis og felleskap.

Forslagene er grundig gjennomarbeidet og vurdert å være i tråd med ønsket utvikling innen spesialpedagogiske tjenester.

Det foreslås:

  • Varig tilrettelagt opplæringstilbud i Skien får felles ledelse og opptak. (SPT og Fagenheten) og spesialavdelingene Den Røde Skolen (DRS), Svanen, Sirius og Enggrav som samles i en spesialpedagogisk enhet (ikke fysisk). Et felles opptak vil gi elevene en helhetlig vurdering av tilbudet som er best ift. sine behov. En felles ledelse vil gjøre det lettere å bytte plass hvis tilbudet ikke fullt ut var det rette for eleven.
  • Fagenheten – (spesialpedagogiske tjenester i barnehagene) samles under den nye enheten. De fleste ansatte der vil fremover jobbe som i dag.
  • Den røde skolen (DRS) og Enggrav spesialskole skal videreføres der de er idag. Sirius-elevene, i dag lokalisert ved Bølehøgda, flyttes til Enggrav og DRS. En ny skole på Buer står ferdig tidligst høsten 2026. Ved et vedtak nå, igangsettes forprosjekt og anbudskonkurranse. Byggeperiodens varighet bestemmer når overflyttingen kan skje. De ansatte ved Enggrav, Bølehøgda/Sirius og Buer skal involveres i utformingen av det endelige tilbudet for å bygge felles kultur og et helhetlig opplæringstilbud for alle elever der det enkelte barnets beste legges til grunn.
  • Svanen: Skolen flyttes ved ledig plass til en sentrumsnær barne- og eller ungdomsskole. Tilbudet endres fra skoleåret 2025/26 til et tilbud for elever i 5. til 10. trinn mot i dag 1.-10. trinn, men det skal evalueres etter 1-2 år. For de fleste barn er det fornuftig med en oppstart i en ordinær skole.  
  • SPT skoleprosjektene samlokaliseres til en avdeling med plass til ca. 20 elever pr dag med en varighet på 6-8 uker. Noen får plass 2-3 dager pr uke som vil gi langt flere elever mulighet til å få tilbud om plass. Hvis behov for ytterligere tilbud, må PP-tjenesten tilrå dette i en sakkyndig vurdering, og enkeltvedtak fattes. Den nye loven gir ikke anledning til å opprettholde fulle, faste plasser på skoleprosjektene som nå. I dag har 13 elever hele sitt skoletilbud i prosjekt.
  • SPT arbeidstrening avvikles. pga. endringer i Opplæringsloven og en tilsynsrapport Statsforvalteren hadde i Fredrikstad som innebærer krav om kompetanse for å bli ansatt i lærerstilling (Opplæringslovens § 17-3) og krav om relevant kompetanse i det faget det skal undervises i (§ 17-4), dette gjelder også på alternativ opplæringsarena. De ansatte i SPT arbeidstreningen har i stor grad annen kompetanse. Dersom enkeltelever skal tas ut av opplæringen, som på SPT arbeidstrening, må kommunen/skolen ha en særskilt hjemmel for dette. Bruk av alternativ opplæringsarena er et svært inngripende tiltak, og det er en snever adgang til å benytte dette for elever. Kommunen kan ikke plassere elever på alternativ opplæringsarena kun på grunn av foresattes samtykke

Innsparing:

Stillinger og kompetanse overføres til ordinære skoler. Samorganisering gir en reduksjon på leder/administrative årsverk og noe reduksjon av FDV kostnader. Endringene frigjør 11 lærere og 8 fagarbeidere. Kompetansen de ansatte har skal brukes strategisk og målrettet i skolene. Ved spesialskolene er det tenkt en reduksjon av elevtall fra 90 til 75, men ingen av elevene som i dag har plass i en spesialavdeling vil miste sin plass. Reduksjon er planlagt gradvis. f. eks ved færre elever på Svanen ved endringen i tilbudet for elever på 5-10. trinn. 

Forslagene ble fremlagt 21.oktober, og endelig vedtak fattes den 12. desember.

Politikerne har lyttet til berørte og besøkt enheter. Synspunkter er fremsatt/fremsettes i ulike former hele denne perioden, helt i tråd med andre forslag kommunaldirektør legger frem i sine årlige budsjetter og LDIP.

2 måneders høringsfrist er anbefalt når endring av skolestruktur skal utarbeides. Fra saken ble lagt frem for Bystyret 21. oktober er det ca. to måneder til endelig behandling 12. desember.

Det er kommet inn mer enn 60 innspill fra elevråd, SU, FAU og lærernes organisasjoner i etterkant av den 21.10. 

Vårt politiske ansvar er å løfte blikket – se hele kommunen under ett og sørge for at flere barn får den hjelpen de trenger ut fra de rammene vi har.

Vi skal fortsatt ha gode tilbud i Skien, men de må justeres i tråd med nytt lovverk og kommunens inntekts- og utgiftsrammer. Vi må omstille oss og snu driften. Det er krevende og vil bli enda mer krevende hvis vi velger å skyve problemene foran oss.

Det kan vi faktisk ikke fortsette med.

Emilie C. Schäffer (H)

Leder av utvalg for oppvekst

Muligheter for alle

Høyres visjon for Norge er et samfunn med muligheter for alle