Vi vil ha nytt bibliotek og Ibsens formidlingssenter i Skien

Et bibliotek er kanskje den mest inkluderende møteplassen en by har. Skien Høyre sier derfor høyt ja til å bygge det nye biblioteket og Ibsens formidlingssenter uten å gå på akkord med plassbehov, ide og estetikk. La oss bygge det praktbygget som innehar en funksjonalitet byen vil ha glede av i mange, mange år fremover.

Som vi vet fra Samfunnsplanen, er Skien kommunes visjon: «Den gode møteplassen». Visjonen er både en forutsetning og resultat for kommunens tre satsingsområder; Grønn kommune – Attraktiv kommune – Inkluderende kommune.

Et bibliotek er kanskje den mest inkluderende møteplassen en by har. Det er gratis å komme inn, det er for alle aldre, kjønn, etnisiteter, religionstilknytning, osv. Biblioteket er åpent alle dager, og tar imot alle innbyggerne i kommunen, besøkendeog turister. Her kan alle ha et sted å være, treffe andre, lese/låne bøker, filmer, lydbøker, være med på aktiviteter som spenner fra spedbarns-sang, lage påske/julepynt, språkkafe, bokbad, historielagets foredrag mv.

Det har lenge vært erkjent at Skien bibliotek trenger en fornying. Arkitektkonkurranse og politisk beslutning endte i vedtak om å bygge Ibsenbiblioteket i Kulturkvartalet i Skien. Det valgte bygget heter Trekrone, som skal inneholde Skien bibliotek og «Sølvåren» Ibsen formidlingssenter.

Ibsens formidlingssenter Sølvåren har nå fått nasjonal status og tilskudd over Statsbudsjettet. Dette er en stor anerkjennelse og mulighet for Skien til å gi Ibsen den plass og oppmerksomhet som han fortjener. Sølvåren vil også gi god anledning til å søke EU-samarbeid og EU-midler til mer-formidling av Ibsen.

Etter det politiske vedtaket om å gå for Trekrone og Sølvåren, har imidlertid Posisjonen bedt administrasjonen om å utarbeide en rimeligere løsning enn den først valgte. Det har administrasjonen gjort:

Arealet foreslås redusert med 1/6, fra 6000 m2 til 4500 m2, fortrinnsvis ved å grave ut kjelleretasjen, men fylle den med grus i stedet for rom. Èn ting er at ved dette svikter man selve den arkitektoniske grunnideen i bygget hvor sølvåren er gjennomgående fra topp til bunn. En annen ting er at man,igjen, velger å bygge noe man i utgangspunktet vet blir for lite. I administrasjonens forslag til reduserte kostnader ligger også at konstruksjonen endres slik at man dobler antall søyler som bærer taket, ved å redusere avstanden mellom disse. Faren er å gå fra åpent og luftig til et mer fengselsaktig inntrykk.

Denne foreslåtte reduksjon i areal, idé/ estetikk anslås å gir en besparelse på kr. 7mill/år ved at prislappen reduseres fra 27 til 20 mill. Å bygge et nytt bibliotek og Ibsens formidlingssenter er en svært stor satsning, så det er selvfølgelig fristende å gå for reduksjonen, men 20 mill er også mye!

Vi kan ikke bare se snevert på kostnadssiden. Vi må også se på hva vi investerer i. Dette er en satsning med sektorovergripende virkninger. Et godt bibliotek bidrar til inkludering, kunnskapsheving, dannelse, aktivitet og attraktivitet.

Skien Høyre sier derfor høyt ja til å bygge det nye biblioteket og Ibsens formidlingssenter uten å gå på akkord med plassbehov, ide og estetikk. Når vi først skal satse, la oss komme riktig ut fra hoppet. La oss bygge det praktbygget som innehar en funksjonalitet byen vil ha glede av i mange, mange år fremover.

Helene Røsholt
2. kandidat Skien Høyre