Vi må heie på de som bidrar til verdiskaping

Ap, Sv og Rødt har som sitt mantra -nå må vi ta de rike.

La meg innledningsvis si at jeg er enig i et utgangspunkt med et hovedprinsipp at skatt bør betales etter evneprinsippet. Altså at jo høyere inntekt jo høyere skatt. Men da innen rimelighetens grenser. La meg også si at jeg har forståelse for at de fleste synes det kan virke urimelig hvis en person med betydelig formue og

Inntekt gjennom aktiv, men lovlig skatteplanlegging blir belastet med relativt liten skatt.

I Norge – som i de fleste land det er naturlig å sammenligne oss med – har vi mange typer direkte og indirekte skatter og avgifter.

Dette er skatte- og avgiftstypene du betaler:

Inntektsskatt

Smøreolje

Sukkeravgift

Tobakksavgifter

Relativt mange av oss betaler totalt mellom 60 og 65 prosent av vår bruttoinntekt i direkte og indirekte skatter og avgifter. Det er nok også sånn at mange synes det kan være nok.

Det er også et paradoks at hver gang vi pålegges nye avgifter til tider initiert av røde eller rødgrønne kommunestyrer går det jo mest ut over de som har minst.

Når det gjelder de såkalt rike som venstresiden mener skal betale vesentlig mer i skatt kan det godt være slik at mange av disse kunne betalt mer skatt. Jeg synes likevel at retorikken blir hul og selvmotsigende når man på den ene side sier man skal ta de rike, samtidig som man fremhever viktigheten av at de samme rike må ha gode rammevilkår for næringsutvikling – les: altså kunne tjene enda mer.

Jeg har levd et liv som ansvarlig leder for Norges og Telemarks største revisjons- og rådgivningsselskap Ernst && Young frem til 2010. Derigjennom hadde jeg løpende kontakt med veldig mange av bedriftseiere. I de fleste tilfeller hardtarbeidende og ærlige mennesker som var opptatt av verdiskapning og at medarbeiderne i virksomheten skulle ha gode arbeidsvilkår.

Skal vi ikke heller være enige om å heie på de rike – på Jonas Gar Støre, Petter Stordalen, Kjell Inge Røkke og alle de etterhvert tusenvis av nordmenn som bidrar til verdiskapning og arbeidsplasser til beste for oss alle.

Erik Gudbrandsen (H)