Fremtidens Sortlandsskole

Å få en skolestruktursak rett før et valg er neppe noenlokalpolitikers drøm. Likevel er det nettopp nå vi har et ansvar for å semulighetene. Skolen fortjener å løftes fra årlige budsjettdebatter tilhelhetlig, fremtidsrettet, ambisiøs og ansvarlig skolepolitikk.

Høyres viktigste mål er å ha en skole med muligheter for alle, der ingen går ut av grunnskolen uten å kunne lese, skrive og regne, og med en trygg og mobbefri oppvekst.

Samtidig står skolen foran en omfattende fornyelse, med nye fag, større fokus på dybdekunnskap, og med mer spesialiserte lærere. Livsmestring, nettvett, personlig økonomi og programmering er blant de nye innslagene i den nye læreplanen. I tillegg skal flere fag bli mer praktiske og utforskende. De nye læreplanene skal gi elevene et bedre grunnlag for å reflektere, være kritiske, skapende, utforskende og kreative. Og de yngste barna skal lære mer gjennom lek for å sikre en bedre overgang fra barnehage til skole. Alt dette stiller store krav til hvordan vi rigger fremtidens skole og ruster elevene for fremtidens arbeidsliv.

Det handler ikke om at vi ikke har mange dyktige læreremed et brennende engasjement for sine elever. Det handler heller ikke om atstore skoler nødvendigvis er bedre enn små. Men det handler om at skolene, somer bygd og designet for 20-50 år siden, ikke er utformet for innholdet ifremtidens skole.

Vår visjon for en fremtidig Sortlandsskole:

• Gode klasserom
  • Scene og auditorium
  • Rom for musikk, drama, kunst og håndverk
  • Praktiske rom for sløyd, håndverk, datadesign, 3D-print, teknologi
  • Laboratorium og kreative rom for praktisk øving i realfag
  • Kantine med kapasitet til alle
  • Uteområde med tilknytning til idrettshall
  • Tilrettelegging for digitale læremidler i alle fag
  • Gode og tilrettelagte arbeidsrom for lærere for samarbeid og et best mulig fagmiljø
  • En skole med en bred lærerstab med spesialkompetanse i sine fag, og som også nyutdannede ønsker å søke seg til
  • Fokus på barn og unges psykiske helse, med helsesykepleier og miljøarbeidere på alle skoler

Dessverre er det ikke mulig å bygge syv nye slike skoler.Vår anbefaling er derfor å konsentrer seg om to nye skoler:

Nye Sortland Barneskole

• Ny skole i Lamarka Nord (sør for Blåbyhallen)
  • Samler elevene fra Sortland, Lamarka og Holand, og med kapasitet for Holmstadelevene i et evt. trinn 2.
  • Innflyttingsklar høsten 2024
  • Plass til 600 elever
  • Samlokaliseres med ny idretts- og svømmehall

Ny barneskole på Strand

• Samler elevene fra Strand, Maurnes og Sigerfjord
  • Innflyttingsklar høsten 2027
  • Plass til 370 elever
  • Samlokaliseres med ny idrettshall

Som et første ledd i omstruktureringen flyttes elevene fra Holand til Lamarka skole i 2020, mens ungdomsskoleelevene samles på Sortland ungdomsskole samme år. Dette fordi elevtallene og fagmiljøene er såpass små at det fra innføringen av ny læreplan vil bli utfordrende å møte de nye kravene. 1.-7. trinn på Holmstad opprettholdes, men med mulighet for å flyttes til nye Sortland barneskole når den står klar.

Å satse på skolen betyr ikke at vi ikke ønsker å satse påbygdene. Vi vil fortsatt føre en liberal og langsiktig fradelingspolitikk som gjør at innbyggerne kan bo der de ønsker. Ved å styrke og satse på lokale nærmiljøanlegg, grendehus og bredbånd skal vi legge til rette for aktivitet og bolyst også i bygdene.

Sortland Høyre mener våre barn og de ansatte i skolenfortjener en skole for fremtiden, der alle elever får like muligheter og rustesfor et arbeidsliv i endring. Vi vil bygge sterke fagmiljøer og fellesskap forlærerne. Skolene skal ha moderne spesialrom for større satsing på praktiskefag, kantine og sosiale møteplasser, og skolehelsetjeneste lokalisert på skolenmed særlig fokus på psykisk helse. De nye skolene bygges i tilknytning til nyehaller på Strand og Sortland.