Anne Berit Figenschau er Høyres ordførerkandidat

Anne Berit Figenschau er Høyres ordførerkandidat i Tromsø. Hun er 53 år, gift og har to sønner.

Høyre vil mer for Tromsø.

– Vi vil styrke skolen og satse på lærerne og Høyre skal være garantisten for å bygge ny skole i Tromsdalen, slik at elevene på vår største barneskole får et skolebygg som de fortjener. Vi vil jobbe for et mer aldersvennlig samfunn der de eldre får bidra og være aktive. De skal få bo hjemme lengst mulig, og oppleve en god hjemmetjeneste. Sykehjemmene skal være mer enn et sted for opphold, det skal også være et sted med aktivitet og fellesskap. Og de eldre skal få bestemme mer over eget liv, sier Anne Berit Figenschau.

– De høye boligprisene og mangel på bolig er en av de største utfordringene vi har. Derfor må vi bygge mer og inkludere flere på boligmarkedet. Høyre vil spille på lag med de som skaper jobber og verdier, fordi de bidrar til velferden i kommunen vår. Vi skal tiltrekke oss nødvendig arbeidskraft, og de som står utenfor arbeidslivet skal inviteres inn.

– Jeg er veldig glad for tilliten fra nominasjonsmøte og jeg gleder meg til å jobbe sammen med et dyktig og motivert Høyre-lag for å vinne valget i Tromsø neste år. I åtte år har Tromsø hatt et rødgrønt styre som har snakket mye, men handlet lite. Høyre vil mer for Tromsø, avslutter Figenschau.

Litt om listen:

Listen består av 23 kvinner og 25 menn. Gjennomsnittsalderen for listen er på 46 år. Listen er variert i bakgrunn: studenter, pensjonister, lærere, regnskapsførere, bedriftsledere, kulturprodusenter og pedagogiske ledere. Vi har både småbarnsforeldre, besteforeldre og kommende foreldre. På topp 15 er gjennomsnittsalder 47 år. Det er 5 kandidater under 30 år, 5 kandidater mellom 30 år og 60 år, og 5 kandidater over 60 år. Av disse 15 er det 7 kvinner og 8 menn.

Her er hele listen, de 6 øverste er kumulert:

Tromsø Høyres liste 2023 – 2027:

1Anne Berit Figenschau
2Sebastian Henriksen