Bygg nye Tromsdalen skole

Høyre som utdanningsparti kan ikke akseptere at barna i Tromsø nedprioriteres til fordel for de rødgrønnes prioriteringer av kunstens hus og manglende styring av helse- og omsorgssektoren.

Tromsdalen skole
Høyre mener bygging av nye Tromsdalen skole må fremskyndes. Foto: Tromsø kommune

Tromsdalen barneskole er Tromsøs største barneskole med over 500 elever, og er den barneskolen i Tromsø med størst vedlikeholdsbehov. Flere politiske parti, inkludert Høyre, har tatt til orde for at man fremfor å renovere dagens skolebygg bør bygge en ny barneskole i Tromsdalen. Det ligger også forslag om å flytte skolen til området mellom Tindvegen og Arthur Arntzens veg. Salget av dagens eiendom vil kunne finansiere investeringen av nye Tromsdalen skole. Samtidig kan elevene bruke dagens skolebygg under byggeprosessen, og arealene for Tromsdalen skole kan frigjøres for utvikling og salg av Tromsø kommune.

Den rødgrønne posisjonen i Tromsø ved Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet de grønne har ikke prioritert elever, skole og utdanning under sin styring av Tromsø kommune. Til tross for bred partipolitisk enighet om hvordan nye Tromsdalen skole bør bygges og finansieres, blir prosjektet stadig utsatt og nedprioritert.

Det siste året har det vært utallige medieoppslag om den prekære situasjonen for dagens skolebygg med manglende plass, inneklima og fuktskader, samt tilbaketrekking av godkjenning av forsvarlig arbeidsmiljø på skolebygget av kommunelegen. Tromsø må kunne gi et bedre tilbud til sine elever enn et helsefarlig skolebygg og man må kunne løse utfordringen raskt.

Tromsø Høyre mener derfor byggingen av nye Tromsdalen skole må fremskyndes, slik at  unge og håpefulle elevene ved byens største barneskole får et forsvarlig utdanningstilbud. Samtidig må det fremmes realistiske forslag til inndekning av Tromsø kommunes investeringsbehov de kommende årene.

Tromsø Høyre vil:

• At Tromsø kommunestyre må intensivere utredningen av ny skoletomt til Tromsdalen skole og i budsjettet for 2022 legge inn midler for detaljprosjektering av nytt skolebygg i området mellom Tindvegen og Arthur Arntzens veg.
  • Vedta i budsjett- og handlingsprogrammet til Tromsø kommune at utbyggingen av nye Tromsdalen skole fremskyndes til oppstart i 2023.
  • At investering og utbygging gjennomføres i tett dialog med TUIL AS for å oppnå gode synergieffekter og samarbeid på områdeutvikling og anleggsbruk.