Flytt statlige arbeidsplasser ut av Oslo

Årsmøtet i Tromsø Høyre vedtok nylig innspill til Høyres neste stortingsprogram. De ønsker å gå enda lengre enn Høyre nasjonalt.

Høyres programkomité nasjonalt går inn for at nye statlige organer og institusjoner i hovedregel ikke skal etableres i Oslo, men i byer og tettsteder over hele landet.

– Frem til i år har Ernas regjering flyttet 368 statlige arbeidsplasser ut av hovedstaden. Dette er betraktelig bedre enn hva de rødgrønne fikk til i forrige periode, sier leder i Tromsø Høyre Markus Akselbo Johansen.

Tromsø Høyre mener at det trengs sterkere lut om man skal stagnere den sentraliseringen man har sett i Norge de siste 15 årene.

-Jeg mener Høyre må la seg inspirere mer av sin tidligere minister Victor Norman, og ta grep om også eksisterende statlige arbeidsplasser om man ønsker å få fart på desentraliseringen. Det betyr noe at mektige organer i staten også finnes utenfor Oslo, sier forslagsstiller Anne Berit Figenschau.

Figenschau mener det er viktig av flere årsaker, hun ser heller ingen problemer med å finne riktig kompetanse flere steder i Norge. Alle ledere i det offentlige trenger ikke bo i samme by og være en del av de samme nettverkene.

– Utflytting av statlige virksomheter og direktorater handler både om å fordele befolkningsveksten og om maktspredning. Det er mange byer som har både de nødvendige kunnskapsinstitusjonene og de nødvendige kompetansemiljøene for å kunne være vertskap til de fleste statlige direktorater, avslutter Figenschau med et smil og slår fast av vettet tross at er jevnt fordelt i landet.

Gruppeleder for Høyre i kommunestyret, Erlend Svardal Bøe er helt enig og tror også dette er en sak man kan få med seg fylkespartiet på. Han mener dette er en sak som kan få bred støtte på Høyres landsmøte i mars.

– I Høyre har vi alltid hatt stor tro på maktspredning. Da Victor Norman gjennomførte det forrige store utflyttingsarbeidet kom motstanden primært fra fagforeningene i staten og Oslo Arbeiderparti. Med veksten i arbeidsmarkedet i Oslo vil det ikke bli noe problem for de ansatte, som ikke ønsker å flytte, å finne annet arbeid, sier Svardal Bøe.

De konkrete punktene Tromsø Høyre vedtok på sitt årsmøte er:

• Flytte flere statlige direktorat ut av Oslo i perioden 2017 – 2021.
  • Som hovedregel plassere nye og omlokaliserte statlige arbeidsplasser utenfor Oslo.